Logistics and ERP (5 sp)
Kod: FEK22LT6-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
03.09.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Biniam Tefera
Grupper
-
FEK23D-VTradenom (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
-förstår logistikens roll i ett företag med tanke på ekonomisk lönsamhet och konkurrenskraft
-känner till olika former av transport
-känner till olika logistikmodeller
-har kunskap om och förståelse för ERP-system
- besitter förmågan att planera, organisera och kontrollera inköpsprocessen, transporter, lager och kundservice
Innehåll
-inköpsprocessen
-transporter
-lagerhantering
-olika logistikmodeller
-ERP-system
Tid och plats
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats:Wolffskavägen 33
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag (från Tritonia):
- Rushton, A., Croucher, P., & Baker, P. (2017). The Handbook of Logistics and Distribution Management (6th ed.). Hampshire: Kogan Page Limited.
- Krajewski, Lee J.; Malhotra, Manoj K.; Ritzman, Larry P. (2019). Operations Management: Processes and Supply Chains. Pearson. Twelfth edition. ISBN 978-1-292-25993-2
Undervisningsmetoder
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
ERP-system övningsarbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursdelen Logistik och ERP (3 studiepoäng)
Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.
.
Kursdelen ERP-system övningsarbete (2 studiepoäng)
Under kursens lopp utförs dessutom ett ERP-övningsarbetesom motsvarar 2 sp av kursens 5 sp. I ett EPR-program ska ni först lära er in i hur man arbetar i ERP-system och sedan lösa ett antal givna problem, som dyker upp på daglig basis i ett företag. Efter godkänd inlämning får ni vitsordet 1-5 i kursdelen ERP-system
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.
Periodisering av innehållet
Vecka - Projekt
1 Intro till Logistik och SCM
2 Transportmetodval
3 Push vs. Pull produktion
4 Materialbehovsplanering
5 ERP-system, utveckling och kostnader
6 Materialinköp
7 Lagerhållning för distribution
8 Lagerstyrning
9 Val av ERP-system
10 Open Source ERP
11 Exkursion/Gästföreläsning
12 Sammanfattning
Det (obligatoriska) ERP-systemövningsarbetet urförs under samma tid som den övriga kursen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Man behöver godkänt vitsord i både kursdelen Logistik och ERP (3 studiepoäng) OCH kursdelen ERP-system övningsarbete (2 studiepoäng) för att få ett slutgiltigt kursvitsord.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande känner till grundbegreppen och förstår logistikens betydelse för effektivt resursutnyttjande.
Studerande känner till olika logistikmodeller.
Studerande har grundläggande kunskap om ERP-system
Studerande känner till företagets inköpsprocess, olika transportformer, lager och kundservice
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande känner väl till logistikens teori och kan förklara logistikens betydelse för effektivt resursutnyttjande.
Studerande känner till olika logistikmodeller och har en förståelse för hur man med rätt modell kan uppnå kvalitetsförbättring och kostnadsreducering.
Studerande kan utföra enklare uppgifter inom företagets inköps- och logistikprocess med hjälp av ERP-system
Studerande kan planera enklare varuflödesprocesser
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande besitter utmärkt kunskap om teorin och kan förklara logistikens betydelse för effektivt resursutnyttjande.
Studerande kan självständigt tillämpa olika logistikmodeller och har en förståelse för hur man med rätt modell kan uppnå kvalitetsförbättring och kostnadsreducering.
Studerande kan utföra olika typer av uppgifter inom företagets inköps- och logistikprocess med hjälp av ERP-system
Studerande kan planera mera avancerade varuflödesprocesser och förstå dessa ur ett lönsamhets- och kundserviceperspektiv
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursdelen Logistik och ERP:
Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
.
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
.
Poäng Resultat
24->31 = 5
22->23 = 4
20->21 = 3
17->19 = 2
15->16 = 1
.
ERP-system övningsarbete:
Det inlämnade övningsarbetet bedöms på skala 1-5 baserat på följande kriterier:
- Innehåller alla uppgifter
- Tid satt på arbete
- Skriftliga förklaringar till bilderna
- Problemlösningsförmåga
Underkänd (0)
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande känner till grundbegreppen och förstår logistikens betydelse för effektivt resursutnyttjande.
Studerande känner till olika logistikmodeller.
Studerande har grundläggande kunskap om ERP-system
Studerande känner till företagets inköpsprocess, olika transportformer, lager och kundservice
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande känner väl till logistikens teori och kan förklara logistikens betydelse för effektivt resursutnyttjande.
Studerande känner till olika logistikmodeller och har en förståelse för hur man med rätt modell kan uppnå kvalitetsförbättring och kostnadsreducering.
Studerande kan utföra enklare uppgifter inom företagets inköps- och logistikprocess med hjälp av ERP-system
Studerande kan planera enklare varuflödesprocesser
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande besitter utmärkt kunskap om teorin och kan förklara logistikens betydelse för effektivt resursutnyttjande.
Studerande kan självständigt tillämpa olika logistikmodeller och har en förståelse för hur man med rätt modell kan uppnå kvalitetsförbättring och kostnadsreducering.
Studerande kan utföra olika typer av uppgifter inom företagets inköps- och logistikprocess med hjälp av ERP-system
Studerande kan planera mera avancerade varuflödesprocesser och förstå dessa ur ett lönsamhets- och kundserviceperspektiv
Förkunskapskrav
inga