Hoppa till innehåll

Grunder i småbarnspedagogik (5 sp)

Kod: VAL21030-3008

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 30.09.2024

Tajmning

01.08.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Vasa Socionom
  • Carita Blomström

Lärare

Carita Blomström

Lärandemål

Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet

Innehåll

- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik

Tid och plats

Kursen förverkligas i Vasa.
Närstudier enligt förverkligandets schema i Peppi.

25.09.2024 08.30 - 16.30
23.10.2024 08.30 - 16.30
24.10.2024 08.30 - 11.00
07.11.2024 12.30 - 15.00
13.11.2024 09.00 - 16.00
21.11.2024 12.00 - 14.30
11.12.2024 08.30 - 16.30 Seminarium
12.12.2024 12.00 - 16.00 Tentamen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur(finns länkar på moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):

Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168.

Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.

Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.

Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242.

Mansikka, J-E, Londén, M, Holm, G, Saloranta, M & Nordström, A. 2024. Language as a medium for inclusion and exclusion: Supporting multilingualism in a Swedish minority language ECEC setting in Finland. Journal of Early Childhood Education Research. Volym 13, Nr 1, 2024. Sidorna 319–342.

Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki, H & Kukkonen, S. 2023. Varhaiskasvatuksen sosionomin osaaminen ja työnkuva. Sidorna 9-17. Ingår i verket: Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki H & Kukkonen, S (toim.). Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Laurea julkaisut 204.

Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.

Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

Obs! Det fungerar bra att använda översättningsfunktion t ex word translate för att översätta litteraturen vid behov.

Tips på referenslitteratur för Examination 2 finns på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Undervisning (se mer info på kursens moodlesida).
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Studiebesök
Simulering, workshops och övningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland.
Gästföreläsare från småbarnspedagogik.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp

2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen sker på Campus Alere 12.12.2024 12.00 - 16.00 . Studerande med tillgänglighetsplan kan skriva en timme längre.

3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle senast den 13.9.2024. Instruktioner för anhållan om validering hittas på Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp 40,5 h
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp 54 h
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp 40,5 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare: Carita Blomström carita.blomstrom@novia.fi

Kursen förverkligas i Vasa. (Gäller för de studerande som ska ha tilläggsbehörighet som socionom inom småbarnspedagogik i grupperna USO23D-V och USO24F-V.

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1, 5 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.

Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Rapportens längd: ca 12 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier. Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
Examinator: Carita Blomström

2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen.
Examinator: Carita Blomström

3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på moodle.
Examinator: Carita Blomström

Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin angivit om temat
- förmåga att leda en diskussion
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Carita Blomström

2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Carita Blomström

3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd.
Examinator: Carita Blomström

Förkunskapskrav

Inga