Hoppa till innehåll

Introduktion till klinisk radiografi (6 sp)

Kod: RAD22ST01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 15.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 24.11.2024

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till röntgenskötare

Lärare

  • Carina Gädda

Lärare

Carina Gädda

Grupper

  • URS24D-V
    Röntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
-känner till historiska rön gällande radiografi och strålbehandling
-har en inblick i de olika modaliteter inom diagnostiken och terapeutiska radiografin och har grundläggande kunskap om röntgenskötarens profession
-har insikt i grundläggande begrepp
-känner till den kliniska radiografins forskningsområde
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa

Innehåll

Allmänt om olika typer av strålning
Avbildningsmodaliteterna på röntgen, strålbehandling och nuklearmedicin
Röntgenskötarutbilningen
Röntgenskötarens yrkeskompetens och arbetsområden.
Den kliniska radiografivetenskapen som forskningsområde
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Inre hållbarhet i yrket

Tid och plats

Enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Radiologi, Blomqvist, Lennart. Valda delar
Klinisk radiografi: web-sidor, aktuell forskning
Hållbar utveckling

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, studiebesök

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen: 8.11.24, allmän omtenamen
Skriftliga uppgifter:xx

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen
Individuellt skriftligt övningsarbete

Studerandes tidsanvändning och belastning

27t x 6= 162t

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursstart, workshops och seminarier har obligatoriska närvaro.

Alla arbeten följer Novias skrivanvisningar och granskas i Ouriginal
Användning av AI enligt föreläsare

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamina betygsätts mellan 0-5
Feedback på uppgifter ges skriftligt
De skriftliga inlämningsuppgifterna är godkända/ej godkända och kan påverka slutbetyget genom höjning.
Aktivt deltagande i kursen kan påverka vitsordet

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grunderna i klinisk radiografi.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grunderna i klinisk radiografi.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grunderna i klinisk radiografi.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grunderna i klinisk radiografi.

Förkunskapskrav

Inga