Ämnespedagogik med fokus på publikarbete (5 sp)
Kod: DI17PD10-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.08.2024 - 28.10.2024
Tajmning
01.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Ida-Maria Rak
- Scenkonst Virtuell
Lärare
Ida-Maria Rak
Grupper
-
UMS21DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
kunskap och förståelse:
- Förstå vilka fördelar och synergieffekter ett publikarbete genererar för såväl publiken som för konstformen
- Känna till och kunna återberätta olika exempel på genomförda publikarbeten inom Norden och Europa
- Kartlägga publikarbetarens arbetsfält
Färdigheter och förmåga:
- Kunna producera och genomföra ett publikarbete som bygger på dramapedagogiska metoder, i anknytning till en teater eller en annan instution
- Besitta verktyg och former för att deltagaren (publiken) i ett publikarbete ges möjlighet att lära känna konstformen på ett djupare plan, sänka tröskeln mellan scen och salong
- Kunna ge deltagaren ny förståelse, insikter och specifik terminologi vilket ger deltagaren möjlighet att kommunicera och reflektera över sin konstupplevelse.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Kunna möta publiken på ett naturligt, avspänt, pedagogiskt och ödmjukt förhållningssätt.
Innehåll
Teori, praktik och olika former för publikarbete
Olika publikarbeten inom kultur och konst
Utveckling av ett publikarbete för en teaterföreställning
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Förkunskapskrav
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Ämnesdidaktisk teori med fokus på barn och unga