Forsknings- och utvecklingsmetoder (5 sp)
Kod: FEK22TB04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
27.10.2023 - 31.05.2026
Tajmning
26.10.2023 - 31.07.2026
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Annemari Andrésen
Grupper
-
ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
-
ÖH22FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
Lärandemål
Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan
Innehåll
- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande
Tid och plats
Via Moodle och Teams vid behov
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur:
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Kananen, J: Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas m.fl
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Undervisningsmetoder
Inbandade föreläsningar
Inlämningsuppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Fortlöpande. Deadlines på Moodle platformen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Digitala föreläsningar och deltagande i examensarbetsseminarier 1 sp
Självständigt arbete inklusive forskningsplan 4 sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kvalitet på analys av två examensarbeten
Kvalitet på forskningsplanen och opponens
Kvalitet på reflektioner från slutseminarier (4 st.)
Underkänd (0)
Inte slutförd forskningsplan eller opponens.
Oinlämnade uppgifter.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Svaga insatser, knapp kvalitet.
Inlämnad forskningsplan innehåller enbart basinformation.
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten .
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Utmärkta insatser samt kvalitet på arbeten.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten.
Förkunskapskrav
Svenska för affärslivet 3 sp