Hoppa till innehåll

Forsknings- och utvecklingsmetoder (5 sp)

Kod: FEK22TB04-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

27.10.2023 - 31.05.2026

Tajmning

26.10.2023 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Annemari Andrésen

Grupper

  • ÖH23FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom
  • ÖH22FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan

Innehåll

- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande

Tid och plats

Via Moodle och Teams vid behov

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Kananen, J: Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas m.fl
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)

Undervisningsmetoder

Inbandade föreläsningar
Inlämningsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Fortlöpande. Deadlines på Moodle platformen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Digitala föreläsningar och deltagande i examensarbetsseminarier 1 sp
Självständigt arbete inklusive forskningsplan 4 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kvalitet på analys av två examensarbeten
Kvalitet på forskningsplanen och opponens
Kvalitet på reflektioner från slutseminarier (4 st.)

Underkänd (0)

Inte slutförd forskningsplan eller opponens.
Oinlämnade uppgifter.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Svaga insatser, knapp kvalitet.
Inlämnad forskningsplan innehåller enbart basinformation.
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten .

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Utmärkta insatser samt kvalitet på arbeten.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten.

Förkunskapskrav

Svenska för affärslivet 3 sp