Customer Relationship Management (5 sp)
Kod: FEK23ÅOL02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 01.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Niklas Sundström
- Annemari Andrésen
- Håkan Sourander
Grupper
-
FEK23D-ÅTradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- vet hur man tillämpar modeller och processer för utveckling av kundrelationer och ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- kan utnyttja försäljningsprocessen, kanaler och informationssystem som CRM-system
- förstår leadgenerering och hur man omvandlar dem till återkommande kunder
- känner till grunderna inom lojalitetsstyrning och att bygga ett lojalitetsprogram
- inser betydelsen av riskanalys i kundhanteringsprocessen
Innehåll
- försäljningsprocessen och verktyg för B2B och B2C marknadsföring, som kundresan och personas
- strategiskt kundledarskap och relationsmarknadsföring
- användning av programvara
- leadgenerering, lojalitetsstyrning och nyckelkunder
- riskanalys
Tid och plats
Närstudier med kopplng till teamet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
CRM for Dummies - Lars Helgeson
Dynamic Customer Strategy : Today's CRM - John F. Tanner and John F., Jr. Tanner
Handbook of CRM - Adrian Payne
Strategic Customer Management : Integrating Relationship Marketing and CRM - Adrian Payne and Pennie Frow
Customer Relationship Marketing : To inspire good customer service behaviour, we must be able to measure customer experiences meaningfully. - John Hawkins
Key Account Management : Strategies to Leverage Information,Technology, and Relationships to Deliver Value to Large Customers. - Joël Le Bon and Carl Herman
Managing Customer Experience and Relationships : A Strategic Framework - Don Peppers
Marketing 4.0 : moving from traditional to digital - Kotler, Philip m.fl.
Marketing 5. 0 : technology for humanity - Kotler, Philip m.fl.
Undervisningsmetoder
Närtillfällen
Träningar
Uppgifter
Workshop
Praktik- och arbetslivssamarbete
Stark koppling till det egna företagets verksamhet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppgifter efter varje resurstillfälle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
6 Närvaro - 10%
3 Individuella Uppgifter (mer omfattande) – 30% AM 1an, HS 2an, NS3an
1 Projekt (grupp) - 40% (Plan 5% dl 8.11, presentation dl 3.12 15%, rapport dl 8.12 20%)
1 Workshop (grupp) – 20%
AI dagen 15.11 – GK/UK
Underkänd (0)
- Inte 100% närvaro på träningar
- Bristfälligt deltagande i NBF, workshops
- Ofullständiga inlämningar i kursen.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Närvaro 100%
- Studerande visar grundkunskaper i lärandemålen
- Kunnandet utnyttjas i projektarbete i viss grad.
KLN:
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Närvaro 100%
- Studerande visar fördupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.
KLN:
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvaro 100%
- Studerande visar fördupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.
KLN:
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder