Hoppa till innehåll

Svenska (3 sp)

Kod: RB22SV01-3010

Förverkligandets information


Anmälningstid

12.10.2023 - 25.02.2024

Tajmning

26.02.2024 - 19.04.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
  • Bioekonomi

Lärare

  • Marika Rask

Grupper

  • ÖH23FLEX-BES
    Öppna YH, Flexibelt till skogsbruksingenjör
  • ÖH23FLEX-BEA
    Öppna YH, Flexibelt till agrolog

Lärandemål

Studeranden
• kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt.
• är medveten om olika vägar att söka information och kan använda den.
• kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande.
• kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt.
• skall kunna skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning.

Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt
lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.

Innehåll

Vetenskapligt skrivande på svenska
Muntlig och skriftlig framställning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om god utbildning

Tid och plats

Kursintroduktion med närstudietillfälle i Vasa 8.3.2024
Distanslektioner i Teams, 4 ggr
Pop up-tillfälle för frågor (Teams)
Kurstent vecka 17 i Vasa (OBS! Papperstent)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Svenska skrivregler 2017 Svenska språknämnden. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber
Sommardahl, Eivor (2012): Klarspråk i kommunen. Kommunförbundet
Novias skrivanvisningar
Snabbguide till källhantering

Största delen av det studiematerial som behövs för kursen hittas i Moodle.

Undervisningsmetoder

Lektioner i Teams
Kursmaterialet finns på kursens Moodle-sida
Övningsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen ska avläggas med godkänt vitsord senast 15.5.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlämningsuppgifter samt kurstent.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Lektioner 10 h
Pop up-tillfälle för frågor 2 h
Självstudier och uppgifter 60 h
Kurstent 8 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
För godkänt krävs 50% av poängen i tentamen och att alla övningar är godkända.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsordet 0-5.
Kurstenten bedöms med vitsordet 0-5. Kursvitsordet påverkas, förutom av vitsordet i kurstenten, också av kursaktivitet och kursuppgifter. För godkänt kursvitsord ska den studerande vara godkänd i kurstenten och ha lämnat in uppgifter som hör till kursen i tid. Försenad inlämning sänker kursvitsordet.

Studerande som fått sin skolbildning (Grundskola åk 1-9 och/ eller gymnasium) på annat språk än svenska behöver (utöver kursvitsord i svenska) också få separata vitsord i både muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Kontakta kursansvarig ifråga om dessa.

Underkänd (0)

Den studerande är underkänd i kursen om:
- kurstenten är underkänd
- språket i den studerandes inlämningsuppgifter är mycket svagt och språk- och skrivfel gör innehållet svårbegripligt.
- den studerande inte kan använda och hänvisa till källor enligt givna anvisningar
- den studerandes arbetsinsats är obetydlig.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

För vitsordet 1-2 krävs att:
- kurstenten är godkänd med vitsordet 1 eller 2.
- språket i den studerandes inlämningsuppgifter är begripligt, även om språk- och skrivfel förekommer
- den studerande har använt källmaterial och kan hänvisa till detta enligt anvisningar
- den studerandes arbetsinsats i kursen är liten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

För vitsordet 3-4 krävs att:
- kurstenten är godkänd med vitsordet 3 eller 4
- kursuppgifter har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- språket i inlämningsuppgifter är smidigt och gott, även om enstaka språkfel förekommer
- den studerande kan hänvisa till källor mångsidigt och väl
- den studerande är aktiv och kan fungera självständigt.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

För vitsordet 5 krävs att:
- vitsordet i kurstenten är minst 4,5.
- kursuppgifter har lämnats in senast vid sista inlämningsdatum
- språket i inlämningsuppgifter är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
- den studerande kan använda sig av olika källor på ett mångsidigt och korrekt sätt
- den studerande fungerar självständigt
- den studerande är aktiv, innovativ och samarbetar i god anda.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav