Hoppa till innehåll

Människans utveckling (3 sp)

Kod: USS22GV03-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

10.12.2024 - 26.01.2025

Tajmning

27.01.2025 - 13.04.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Michaela Jalava

Lärare

Michaela Jalava

Grupper

  • USS24D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
  • UHV24D-Å
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- förstår betydelsen av hälsa
- förstår människans fysiska, psykiska, kognitiva och sociala utveckling i olika åldrar
- har kunskap om människans olika behov (andliga, existentiella, sexuella)
- kan stöda människan vid utvecklings- och traumatiska kriser

Innehåll

Hälsans dimensioner och hållbar utveckling

Människans livscykel

Människans fysiska, psykiska, kognitiva och sociala utveckling

Tillgänglighet

Andliga behov

Existentiella behov

Sexuella behov

Könsmångfald

Anknytningsteori

Utvecklingspsykologiska teorier

Kriser, traumatiska kriser och krishjälp

Coping

Tid och plats

Åbo 27.1-13.4.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Angelöw B & Jonsson T. 2015. Introduktion till socialpsykologi.
Bowlby J. 2010. En trygg bas.
Broberg A, Mothander P, Granqvist P & Ivarsson T. 2008. Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer.
Broberg A, Mothander P, Granqvist P & Ivarsson T. 2008. Anknytning i praktiken. Tillämpning av anknytningsteori.
Grina, T. 2015. Den livsviktiga anknytningen: teori, utredning och behandling.
Eysenck M. (red.) 2000. Psykologi. Ett integrerat perspektiv.
Espen J (red.) 2008. Utvecklingspsykologiska teorier.
Hwang, P & Nilsson B. 2019. Utvecklingspsykologi.
Giddens A. 2014. Sociologi (kap. 2,4,5,9,11,17)
Meeuwisse A. & Swärd H. (red). 2015. Prespektiv på sociala problem.
Repstad P. 2016. Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete.
Sundbeck M. 2013. Sexuell hälsa i vården.
Sivonen K. 2000. Vården och det andliga. En bestämning av begreppet andlig ur ett vårdvetenskapligt perspektiv.
Geels A. & Wikström O. 2012. Den religiösa människan. En introduktion till religionpsykologin.
Drakos G. & Hydén L. 2011. Diagnos & identitet.
Övrig ändamålsenlig litteratur.
På engelska

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Smågruppsarbete
Seminarier
Inlämningsuppgift

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämningsuppgift på Moodle 13.4.2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 8h
Seminarier 4h
Handlett grupparbetet 4h
Självstudier grupparbete 8h
Övriga självstudier 10h
Individuell inlämningsuppgift 47h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Smågruppsarbete och seminarium. Bedöms som GK/UK. Kriterierna för GK är deltagande i
smågruppsarbete och seminarium. Professionellt förhållningssätt, obligatorisk närvaro.
2. Individuell inlämningsuppgift, inlämning på Moodle 13.4.2025 Bedöms enligt vitsordsskala 0-5
3. Familjecenterkörkort, avläggs på Moodle genom en separat länk, utförande 45 minuter, studerande erhåller ett intyg som visas för kursansvariga.

Underkänd (0)

Inlämningsuppgiften uppfyller inte kriterierna för vitsord 1, Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Inlämningsuppgiften svarar endast delvis eller ytligt på den ställda frågan med stöd av artiklar och övrig facklitteratur. Inlämningsuppgiften har delvis relevant innehåll och tillämpningen av det egna temat beskrivs ytligt och ensidigt. Egna reflektoner förekommer inte eller beskrivs kort. Inlämningsuppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Inlämningsuppgiften svarar på den ställda frågan med stöd av artiklar och övriga fackkällor. Inlämningsuppgiften har relevant innehåll och en tillämpning av det egna temat syns. Egna reflektioner förekommer. Inlämningsuppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Inlämningsuppgiften svarar månsidigt på frågeställningar och är skriven utgående från fakta, artiklar och övriga fackkällor. Inlämningsuppgiften har relevant innehåll och tillämpningen av det egna temat syns tydligt. Egna reflektioner och analys beskrivs väl. Inlämningsuppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Förkunskapskrav

Inget