Hoppa till innehåll

Palliativ vård och vård vid livets slutskede (2 sp)

Kod: VÅV22KV05-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 07.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 07.02.2025

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Anna-Lena Nieminen
  • Marica Hinders

Lärare

Marica Hinders

Grupper

  • UBM23D-V
    Barnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa
  • UHV23D-V
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan definiera som begrepp vårdlinjer, vårdbegränsningar och föregripande vårdplan för livets slutskede samt förstår deras betydelse vid genomförande av palliativ vård.
- känner till palliativa vårdens organiseringsnivåer och servicesystemet samt konsultationskanaler.
- kan göra upp en plan för palliativ vård och vård i livets slutskede tillsammans med patienten och hens anhöriga, den vårdande läkaren och det övriga interprofessionella teamet.
- kan identifierr etiska och juridiska aspekter som är förknippade med livets slutskede.
- kan identifiera vårdbehov och ge symtomstyrd och individuell palliativ vård och vård i livets slutskede.
- förstår närståendes betydelse och aktiva roll i behandlingen i det palliativa vårdarbetet.
- förstår vikten av att bemöta, stöda och vägleda patient och närstående med känsla och empati.

Innehåll

Grunderna i palliativ vård
Smärta och symtombehandling
Helhetsinriktat stöd till patient och närstående
Interaktion och bemötande
Vård vid livets slutskede
Vård av avliden
Etik och juridik
Interprofessionellt teamwork

Tid och plats

Våren 2024 7.1-7.2

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur i Moodle

Undervisningsmetoder

Inroduktions lektion - Obligatorisk
Workshop- Escape game - Obligatorisk

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Individuellt case
Kompetenspass för vård i livetsslutskede

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp =27h
2 sp =54

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Feedback on the tasks is obtained through assessment criteria, more detailed justification is obtained when contacting the course's teacher.

Underkänd (0)

Studerande uppnår inte kriterierna för betyg 1

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för uppgiften:
Studerande har följt instruktionerna och har bristfälliga kunskaper om de andra studenternas arbeten. Studerande visar begränsad ämneskunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan redogöra för litteraturen, reflektera och motivera sina åsikter

Bedömningskriterier för skriftlig inlämningsuppgift:
Studenten har följt instruktionerna för den skriftliga inlämningsuppgiftenStudenten behärskar innehållet i sitt arbete, men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för bedömning av uppgift individuellt eller i grupp:
Studenten har följt instruktionerna för uppgiften och visar att hon/han behärskar ämnet.

Förkunskapskrav

VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård