Hoppa till innehåll

Hälsovårdararbete med barnfamiljen (5 sp)

Kod: HVV22HA04-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.09.2025 - 12.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Anita Ståhl-Levón
  • Vasa - timlärare Vård
  • Alexandra Båsk
  • Vasa Vård 2

Lärare

Marie Hjortell

Grupper

  • UHV22D-V
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar metoder för att stöda och följa upp barnets tillväxt och utveckling
- känner igen och kan tidigt ingripa vid situationer som kan utgöra risk för barnets hälsa och utveckling
- har kunskap om parförhållande, föräldraskap och tidig interaktion
- har beredskap att ge handledning och rådgivning åt familjen i fostranfrågor och frågor relaterade till hälsovanor
- kan beakta barnets och familjens kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda barnet och familjen
- behärskar vaccinationsverksamhet inom barnrådgivningen
- har grundläggande kunskap i neonatalvård och uppföljning och vård av det sjuka nyfödda barnet
- kan ge stöd och råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda
- kan använda sig av digitala lösningar i mötet barnfamiljen

Innehåll

Parförhållande , föräldraskap , tidig interaktion
Metoder för att stöda och följa upp barnets tillväxt och utveckling
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Tidigt ingripande och igenkännande av situationer som kan utgöra risk för barnets hälsa och utveckling , inklusive barnskydd
Handledning och rådgivning åt familjen i fostranfrågor och frågor relaterade till hälsovanor
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete
Vaccinationsverksamhet inom barnrådgivningen
Neonatal vård
Digitala verktyg

Tid och plats

Hösten 2026, Alere

Neonataldelen:
Måndag 15.9 kl 9-15:15 E 202.5 (Neonatal vård Anita Ståhl)
Måndag 22.9 kl 9-14 E 202.5 (Neonatal vård Anita Ståhl )

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Neonatalvård: Valda delar ur:
Luukainen, P., Metsäranta, M., & Sankilampi, U., 2025. Vastasyntyneiden tehohoito. Oppaan uusin kirjaversio, 4 uudistettu painos. Duodecim, Helsinki. (Denna bok finns även i sin helhet på Terveysportti.)
Lagercrantz, H., Hellström-Westas, L. & Norman, M. (red.).2015. Neonatologi, Studentlitteratur AB, Lund.
Lundqvist, P. (red.). 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet. Studentlitteratur AB, Lund.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskning enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Arbetsuppgifter
Demonstrationer
Case
Videor
Praktiska övningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Neonatlvård:
Test i Moodle, öppen från tisdag 23.9 kl. 8.00 till 29.9 kl. 23.59.2025
Vitsordsskala 1 - 5

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen
Självstudieuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

HVV22HA01