Hoppa till innehåll

Beroendeproblematik och missbrukarvård (5 sp)

Kod: SO22SAI4-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 21.01.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.07.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Luisa Tast

Lärare

Luisa Tast

Grupper

  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik.
-har kunskaper i missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper.
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter.

Innehåll

- beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- nationella och globala trender
- missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- medberoende
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tips på litteratur:

Alexandersson, K. & Näsman, E. (2019). Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. (2023). Alkohol- och narkotikaproblem.
Lindqvist Bagge, & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi.
Sandström, S. (2019). Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. (2019). Omvårdnad vid riskbruk, missbruk och beroende. I: Omvårdnad vid psykisk ohälsa. 281-304.


Förordning om missbrukarvård 1986/653
Hälso- och sjukvårdslag 2010/1326
Lag om missbrukarvård 1986/41
Socialvårdslag 2014/1301

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshop, individuell skriftlig uppgift, studiebesök, interprofessionell temavecka med grupparbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare under temadagarna

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se kursens Moodle-sida och schemat i Peppi/Tuudo

Studerandes tidsanvändning och belastning

Undervisning, workshop med tillhörande uppgifter, interprofessionella temadagar 3 sp = 81h
Individuell skriftlig uppgift 2 sp = 54h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell skriftlig uppgift (2 sp):
- Sakkunskap om riskbruk, missbruk, beroende, lagstiftning, serviceformer och behandling
- Förmåga att reflektera kring beroendeproblematik på individ-, grupp- och samhällsnivå
- Professionellt förhållningssätt
- Uppgiften följer given instruktion
Deadline 2.3.2025.
Bedömning enligt skala 0-5

Workshop med tillhörande skriftliga uppgifter, deltagande i interprofessionella temadagar 4-5.3 samt obligatorisk närvaro vid all undervisning (3 sp). Frånvaro kompenseras med uppgifter.
- Aktivt deltagande i workshop, temadagar och undervisning
- Uppgifter följer givna instruktioner
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning: GK/UK

Interprofessionella temadagar 4-5.3.2025
Temadagarna förverkligas i samarbete med vårdstuderande och -lärare.
Studerande indelas i interprofessionella smågrupper som arbetar med varierande temaområden.
- Aktivt deltagande
- Uppgifter följer givna instruktioner
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning: GK/UK


Mera instruktioner för uppgiften finns på kursens sida i Moodle.

Förkunskapskrav

Inga