Arbetslivsfärdigheter och medarbetarskap (3 sp)
Kod: SO22LED2-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.07.2025 - 01.09.2025
Tajmning
01.06.2025 - 20.10.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om medarbetarens rättigheter och skyldigheter i arbetssamfundet.
- kan följa och verka för organisationens mål och strategier.
- har färdigheter i professionell interaktion och kan aktivt verka för egen och arbetssamfundets arbetshälsa.
Innehåll
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetsgemenskap
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning
- teamarbete
- metoder som stöder samverkan
Tid och plats
1.9-2.10.2025. Åbo, Campus Gripen.
Närstudier inplanerade enligt följande:
1.9 kl 13.00-16.00 Kursintroduktion med bearbetning av förhandsuppgift; kl 13.30-15.00 Jaana-Sofia Tengström Tema: Arbetshälsa och arbetshandledning som metod
10.9 kl 9.15-12 Ammattijärjestö Talentia ry kl 10-12
16.9 kl 8.30-12 Medarbetarskap. Workshop: utvecklande medarbetarbeteende, Workshop: värdegrund, Workshop: utmaningar i medarbetarskapet
16.9 kl 13.15-17 Schemalaga självstudier
25.9 kl 10.15-16 Tema: Möten och medarbetaransvar, övningar & simulering
2.10 kl 13.15-16 Tema: Välbefinnande och arbetshälsa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Kapitel 4: Medarbetarskapet (ss.36-53). Kapitel 5: Arbetsgruppen (ss. 44-53). Lund. Studentlitteratur.
Jordan, T. 2013. Konfliktlösningens ABC. version 2. Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap. Göteborgs universitet.
Kilmar K. 2017, Att utveckla medarskapet i organisationer. Ingår i Ahl, H, Bergmo-Prvulovic, I och Kilhammar, K (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur. (ss. 31-43)
Larsson, G, Zander, A, Lönngren, M, Malmqvist Johansson, M. 2022. Utvecklande medarbetarskap. Lund. Studentlitteratur. (ss.17-23,31-40)
Nilsson, B. 2022. Samspel i grupp. Introduktion till gruppdynamik. Kapitel 12: Konflikter och konflikthantering (ss. 153-167). Lund. Studentlitteratur.
SOAMK. 2023. Kompetenser för Socionom YH.
Svedberg L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kapitel 18: Arbetsgruppens identitet. (ss. 169-191). Lund. Studentlitteratur.
Talentia: Eden för yrkespersoner inom socialbranschen.
Tufvesson, A.2022. Aktivt medarbetarskap. Stockholm.Liber.
Litteratur för studerande som ska ha tilläggsbehörigheten socionom inom småbarnspedagogik:
Ahola, R & Valkonen, S. (2024). Työhyvinvointi ja pitovoima muuttuvassa varhaiskasvatustyössä. I: Journal of Early Childhood Education Research. Vol 13, Nr 3 sidorna,105–140. https://doi.org/10.58955/jecer.146503
Nätsidor: (läkarna till sidorna finns på kursens Moodlesida).
Arbetarskyddcentralen: Gott uppförande tillåtet - osaklig behandling förbjuden
Arbetarskyddsförvaltningen: Arbetarskydd
Arbetshälsoinstitutet
Hyvinvoiva hoiva. Välmående omsorg. Övergripande modell för arbetshälsa
Hyvinvoiva hoiva. Välmående omsorg. Medarbetaren som främjare av det egna välbefinnandet
Arbetarskyddslag (738/2002)
Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården
Social- och hälsovårdsministeriet: Arbetslivet
Suomen työnohjaajat ry - Arbetshandledning
Talentia: Info om arbetslivet
Talentia. Työolobarometri 2024.
samt övrigt material på moodle.
Undervisningsmetoder
Förhandsuppgifter, obligatorisk schemalagd undervisning och självstudier.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på Moodle i kursens handledningsforum.
Obs! Anhållan om validering i kursen ska vara inlämnad på usatt plats på moodle senast den 27.8.2025.
Praktik- och arbetslivssamarbete
10.9.2025 Besök från Talentia - Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1) Förhandsuppgift. Arbetslivet (1 sp)
Sammanfatta kursmaterialet (obs! Använd även relevant lagstiftning) utgående från följande kursinnehåll:
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetshandledning
Inlämning på utsatt plats i Moodle senast 27.8.2025.
Examination 2) Medarbetarskap (1 sp)
Bearbeta och reflektera kring följande frågeställningar utgående från kursmaterialet
2.1 Vad innebär ett aktivt och ansvarstagande medarbetarskap?
2.2 Vad betyder Eden för yrkespersoner inom socialbranschen för dig? Hur kommer du att konkretisera edens principer i arbetslivet?
2.3 Hur ser du på dig själv som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
2.4 Vad kännetecknar ett bra arbetsteam? Vilket är ditt och andra medarbetares ansvar för arbetsteamets mål, effektivitet, utveckling, välmående och arbetsklimat?
2.5 Hurdana planer har du för utveckling av din kompetens, arbetsförmåga och arbetshälsa?
Inlämning på utsatt plats på Moodle senast 19.9.2025.
Examination 3) Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen, färdighetsträning och simuleringar samt självutvärdering (1 sp)
Inlämning på utsatt plats på Moodle senast 6.10.2025.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Examination 1) Förhandsuppgift. Arbetslivet (1 sp) = 27 h
Examination 2) Medarbetarskap (1 sp) = 27h
Examination 3) Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen, färdighetsträning och simuleringar samt självutvärdering (1 sp) = 27 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Observera att Examination 1) Förhandsuppgift. Arbetslivet (1 sp) kommenteras och muntlig sammanfattad feedback fås av kurslärarna under det första närstudietillfället. Utförd förhandsuppgift är en förutsättning för deltagandet i kursen.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningsområden - Examination 1:
- Innehållsmässig sakkunskap
- Förmåga att sammanfatta och strukturera material ur ett medarbetarperspektiv
Bedömning: Godkänd/Underkänd
Examinator: Susanne Davidsson
Bedömningsområden - Examination 2:
- Förankring i kursmaterial
- Proaktivt och medvetet medarbetaransvar
- Kritisk självreflektion
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5
Examinator: Janina Dahla
Bedömningsområden - Examination 3:
- Förmåga att reflektera över sig själv som professionell medarbetare inom det sociala området
- Förmåga till självutvärdering
Bedömning 0-5
Examinatorer: Janina Dahla och Susanne Davidsson.
Studerande får individuell skriftlig feedback i Moodle (examination 2) samt individuellt per mejl (examination 3)
Förkunskapskrav
Inga