Hoppa till innehåll

Barnskydd, ungdomsvård och familjearbete (5 sp)

Kod: SO22SAI2-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 09.01.2025

Tajmning

09.01.2025 - 11.04.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Åbo – timlärare Socionom
  • Lilian Nordell

Lärare

Lilian Nordell

Grupper

  • USO23F-Å
    Socionom (YH), h23, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag.
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt.
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer.

Innehåll

- riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets servicesystem
- systemiskt arbetssätt
- barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- barnskyddets eftervård
- att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- föräldrastöd
- dokumentation

Tid och plats

9.1-11.4.2025
Närstudietillfällena är obligatoriska och högst 25 % av närstudierna kan kompenseras.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Andergren, L. 2017. Samtal i socialt arbete
eller
Nelson-Jones, R. 2005. Grundläggande samtalsmetodik - en handbok för hjälpare
eller
Eide, T. 2011. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik i socialt arbete, vård och omsorg.

Araneva, M. 2016. Lapsen suojelu. Toteuttaminen ja päätöksenteko. Helsinki. Talentum Pro.

Barnskyddets handbok Lastensuojelun käsikirja. Tillgänglig: https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja

Bruno, L. & Becevic Z. 2022. Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Stockholm. Liber.

Kvalitetsrekommendation för barnskyddet. 2020. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:22. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162373/STM_2020_22.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nilsson D, Tingberg B. 2020. Kunskapsöversikt om försummelse. Linköpings universitet. https://barnafrid.se/kunskapsportal/wp-content/uploads/2022/01/kunskapsoversikt-om-forsummelse-final-1.pdf

Skapa förtroende - Skydda barnet. Guide för personer som möter barn och familjer i sitt arbete. 2017. THL. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Mera material publiceras på Moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, självstudier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämningsuppgift, deadline 16.2

2) Hemtentamen, öppen i Moodle vecka 13-14 (24.3-6.4)
-Studerande förbereder sig till examination genom att läsa in kurslitteraturen samt kursmaterialet i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1) Närstudier och inlämningsuppgift (2 sp)
2) Hemtentamen (3 sp)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Lilian Nordell

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämningsuppgift
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Kunskap i samtalsmetodik
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
Bedömning GK/UK

2) Hemtentamen
- Kännedom om juridik och serviceformer
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5

Förkunskapskrav

Inga