Hoppa till innehåll

Socialt arbete i skolan (5 sp)

Kod: SO22SAI3-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2024 - 14.03.2025

Tajmning

14.03.2025 - 01.06.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1.5 op

FUI-andel

1.5 op

Prestationssätt

70 % Kontaktundervisning, 30 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Carolina Silin

Lärare

Carolina Silin

Grupper

  • USO23F-Å
    Socionom (YH), h23, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag.
- har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem.
- har kännedom om skolkuratorns och skolcoachens arbetsbild.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt.
- kan arbeta interprofessionellt inom elev- och studerandehälsan.

Innehåll

- skolkuratorns yrkesbild
- skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparter
- elev- och studerandevårdslagstiftning
- hälsofrämjande arbete i skolan
- förebyggande arbete i skolan
- samarbete med vårdnadshavare
- risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- samtalsmetodik
- elevcentrerade arbetsmetoder

Tid och plats

Gripen 14.3-1.6.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

.

Obligatorisk litteratur till den reflekterande uppsatsen:

Hietala-Peltonen, M. et al. (2018). Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Johannson, M. (2022). Risk- och skyddsfaktorer - vad vet vi och vad kan göras med kunskapen. Social & Healt Impact Center. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1656234/FULLTEXT01.pdf
.
Laitinen, K., Haanpää, S., Francke, L. & Lahtinen, M. (2020) Antimobbningsarbete i skolor och läroanstalter. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/antimobbningsarbete_i_skolor_och_laroanstalter.pd

Socialstyrelsen. (2018). Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf


Litteraturtips för den reflekterande uppsatsen

Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.

Hietala-Peltonen, M. et al. 2019. Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.

Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: FINN LECTURA.

Laaksonen, P. & Hytönen, E. (toim.) 2000. Osallistava oppilashuolto: systeemisen ajattelumallin soveltaminen oppilashuoltoryhmässä, kouluyhteisössä ja nuorten ympäröivissä verkostoissa. Helsinki: Eteleä-Suomen lääninhallistus.

Pippuri, T. 2014. Koulun sosiaalityön asiakkuudet ja asiakasprosessit. Tampereen yliopisto http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=f649c044-5af8-4736-85eb-f1e21e211f40

Sergejeff, J. red. (2023). Vår gemensamma skolväg : Handbok för att stödja elevernas närvaro och minska frånvaron inom den grundläggande utbildningen. Helsingfors: Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2023:40 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165220/OKM_2023_40.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Sipilä-Lähdekorpi, P. 2004. Hirveesti tekijänsä näköistä - Koulukuraattorin työ peruskoulun yläluokilla. Helsinki: FINN LECTURA.
Wallin, A. 2011. Sosiaalityö koulussa : Avaimia hyvinvointiin. Helsinki: Tietosanoma.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

.

Examination 1, Närstudier, 0,5 sp
- Examination 1 avläggs genom aktivt deltagande på närstudietillfällena
- Närstudier omfattar 17 h
- 100 % av närstudierna är obligatoriska och högst 25 % av närstudierna kan kompenseras
- Om du har varit frånvarande från ett närstudietillfälle så ska du göra de kompensationsuppgifter som publiceras på Moodle. I kompensationsuppgifterna ligger fokus på reflektion. AI får inte användas. Kom ihåg att lämna in alla kompensationsuppgifterna, medan kursen pågår


Examination 2, Lagstiftningsquiz 1 sp
- Studerande förbereder sig till examinationen genom att flera gånger läsa igenom Lag om elev- och studerandevård 1287/2013
- Quizet är öppet 14-17.4. Studerande väljer när hen avlägger quizet på Moodle under den här tiden
- Studerande har endast 30 min till sitt förfogande då hen besvarar frågorna
- 70 % av svaren skall vara rätt för att quizet ska bli godkänt
- Studerande ha rätt till två omtentamenstillfällen
- Om studerande blir underkänd, kan hen göra quizen på nytt tidigast två veckor senare. Tanken är att studerande ska hinna sätta sig ordentligt in i lagstiftningen innan hen gör ett nytt försök
- Bedömning GK/UK


Examination 3, PowerPoint-presentation med ljud 1,5 sp
Studerande gör PowerPointen i par. Paret väljer en problematik att fokuserar på. Alternativen som studerande får välja mellan räknas upp i de detaljerade anvisningarna som finns på Moodle.

I den här uppgiften ska tyngdpunkten ligga på det generella förebyggande arbetet. Skyddsfaktorerna och de det förebyggande konceptet är det mest centrala. Slutresultatet ska vara en PowerPoint-presentation med ljud. Tänk att målgruppen för det förebyggande konceptet är elever på årskurserna 7-9 i grundskolan och möjligen deras vårdnadshavare. PowerPoint-presentationen ska omfatta 10-12 slides och den ska innehålla:
- bakgrund till problematiken
- risker och tecken på problematiken
- skyddsfaktorer
- aktuell forskning som visar på vilka förebyggande insatser som vekar ha effekt
- förebyggande insatser som används i Norden
- åtgärder för tidigt ingripande
- era förslag till hur en skolkurator i samarbete med en skolhälsovårdare kunde arbeta förbyggande med den här problematiken på årskurs- eller skolnivå. Idén är att ni presenterar ett förbyggande koncept, som ni har baserat på sådan teori och forskning som ni har presenterat tidigare i PowerPoint-presentationen. Tänk också på att konceptet ska vara genomförbart.

- Utgå från relevanta och färska källor. Minst 5 källor.
- AI får endast används för att bolla idéer inte för att producera innehåll.
- Kom ihåg att göra källhänvisningar på varje slide och en källförteckning i slutet.
- Deadlinen är 10.5. Inlämning på Moodle.
- Bedöms på skalan 0-5
- Feedback publiceras på Moodle


Examination 4, Reflekterande uppsats 2 sp
- Studerande skriver individuellt en reflekterande uppsats om skolkuratorns arbetsbild
- Studerande skriver den reflekterande uppsatsen utgående från givet material (se litteraturlistan), relevanta och tillförlitliga källor som studerande har valt och utgående från en skolkurators muntliga redogörelse av sitt arbete. Studerande intervjuar en skolkurator. Intervjun behöver inte ske ansikte mot ansikte.
- Tanken är att studerande jämför relevant teori med skolkuratorns beskrivning av sitt arbete
- Mer detaljerade anvisningar publiceras på Moodle
- I uppsatsen ligger fokus på att berätta om egna insikter och om kopplingar mellan teori och praktik
- Studerande gör genomgående källhänvisningar i den löpande texten
- Minst 5 källor
- Omfattning: 6-7 sidor löpande text (titelblad, innehållsförteckning och källförteckning räknas inte med i sidantalet)
- AI får inte användas för att producera innehåll.
- Texten ska vara bearbetad och reflketerande
- Deadlinen är 1.6 (man får gärna lämna in tidigare)
- Bedömning med skalan 0-5
- Skriftlig feedback presenteras på Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1, Närstudier, 0,5 sp
- Aktivt deltagande



Examination 2, Lagstiftningsquizen
- 70 % av svaren ska vara rätt
- Bedöms som GK/UK



Examination 3, Powerpoint-presentation med ljud, 2 sp

Bedömningskriterier:

• tydlighet
• att instruktionerna har följts
• källorna är relevanta och tydlig utskrivna
• att innehållet är relevant, åldersrelaterat och täckande i relation till uppgiften
• att det generella, förbyggande konceptet som studerande presenterar är relevant och genomförbar med tanke på målgruppen och med tanke på den teori och forskning som studerande har presenterat


Examination 4, Reflekterande uppsats

Vid bedömningen beaktas följande:
- I vilken mån studerande har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i förhållande till de namgivna ämnesområdena
- Innehållets relevans. Att det finns ett fokus på skolkuratorns arbetsbild
- I vilken mån uppsatsen innehåller reflektion och insikter
- Tydlighet

Bedöms med skalan 0-5

Förkunskapskrav

Inga