Hoppa till innehåll

Ledarskap och utvecklingsarbete (5 sp)

Kod: SO22LED3-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 01.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 27.11.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Sociala området

Lärare

  • Susanne Davidsson
  • Sofia Saloranta

Lärare

Sofia Saloranta

Grupper

  • USO23F-Å
    Socionom (YH), h23, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.

Innehåll

- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Tid och plats

Åbo 11.9-27.11.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Examination 1:
Obligatorisk litteratur:
Dufva, M & Rekola, S. (2023). Megatrender 2023. Förståelse i en tid av överraskningar.
https://www.sitra.fi/sv/publikationer/megatrender-2023/

Finlands Kommunförbund rf. (2020). Handbok om ledning av kommunens beredskap. Helsingfors. https://www.kommunforbundet.fi/publikationer/2020/2082-handbok-om-ledning-av-kommunens-beredskap

Inrikesministeriet. (2019). Säkerhet överallt nationella riktlinjer för lokal och regional säkerhetsplanering. Inrikesministeriets publikationer 2019:4. Helsingfors. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161279

Social- och hälsovårdsministeriet. (2024). De riksomfattande målen för ordnandet av social- och hälsovården. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2024:6.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165426/STM_2024_6_J.pdf

Referenslitteratur examination 1:
Ab Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området- FSKC.
https://www.fskompetenscentret.fi/publikationer/projektrapporter/
Kyrkostyrelsen. (2020). Öppna dörrar. Strategi för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland fram till 2026.
Tankesmedjan Agenda. Forsman, A K &Tuomela, S. (2025). Mer liv till åren - Förutsättningar för ett gott åldrande på svenska i Finland på 2040-talet.
https://agenda.fi/wp-content/uploads/2025/04/Agenda_aldrande_SV_02_komprimerad.pdf
Välfärdsområdets beredskap 2.0. Handbok om beredskapssamarbete. (2024).Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab. https://www.hyvil.fi/wp-content/uploads/2024/03/Valfardsomradets-beredskap-2_0-1.pdf

Material på internet:
Institutet för hälsa och välfärd THL. Forskning och utvecklingsprojekt
https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet
OECD https://www.oecd.org/
Utbildningsstyrelsen. Krisberedskap och verksamhet i akuta krissituationer.
https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/krisberedskap-och-verksamhet-i-akuta-krissituationer
Utbildningsstyrelsen. Ledning av säkerheten.
https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/ledning-av-sakerheten
Utbildningsstyrelsen. Ledning och organisering av säkerheten inom småbarnspedagogiken.
https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/ledning-och-organisering-av-sakerheten-inom-smabarnspedagogiken

Examination 2:
Referenslitteratur
Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohtamiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.

E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications

Material på internet:
Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
Kommunförbundet. Utvärdering och kvalitetsledning. https://www.kommunforbundet.fi/utvardering-och-kvalitetsledning

Undervisningsmetoder

Självstudier, förhandsuppgifter, föreläsningar, seminarie, individuell inlärningsuppgift.
Justeringar i förverkligandet kan göras fram till kursstart.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närstudier i Åbo: 11.9, 12.9, 13.9, 23.10 och 27.11

Examination 1: Obligatoriskt deltagande i undervisningen och Inlärningsuppgift( i par) Framtidsscenario 2040 2 sp, deadline 27.10.2025
Examinationen beskrivs närmare på moodle. Examinator: Sussy Davidsson.
Kort sammanfattad feedback ges på Moodle.

Examination 2: Obligatoriskt deltagande i undervisningen och grupparbete 3sp, deadline 27.11.2025
Examinationen beskrivs närmare på moodle. Examinator: Sofia Saloranta
Kort sammanfattad feedback ges på Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp x 27 h=135 h
Obligatorisk närvaro, förhandsuppgifter, självstudier, individuell inlärningsuppgift och grupparbete

Tilläggsuppgifter för studerande

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1:
Bedömningskriterier:
- Förmåga att sammanfatta material och förankra i relevant teori
- Förmåga att utveckla ett realistiskt visionärt scenario
- Förmåga att se vilka effekter samhälleliga trender och utmaningar har på det sociala området på olika nivåer och för professionella och klienter
- Förmåga till professionell reflektion och analys ur ett ledarperspektiv
Bedömning enligt skala 0-5.

Examination 2: 0-5
Tydlig redogörelse för temat.
Innehållet är relevant och faktabaserat.
Temat relateras till praktiskt arbete som socionom.
Klar och logisk uppbyggnad. Talarna hörs och syns. Tidsram hålls.
Alla medlemmar deltar i presentationen.
Relevanta teorier eller modeller nämns.

Underkänd (0)

Examination 1:
Examination 2:
Uppgiften uppfyller inte kriterierna för godkänt vitsord.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Examination 1:
Examination 2:
Exempel från praktiken med nöjaktig koppling till teorier.
Visar nöjaktig insikt i professionella utmaningar, etik och arbetsmiljöfrågor.
Presentationen och den visuella variationen är nöjaktig.
Gruppens arbete är sammanhängande.
Teorier tillämpas. Referenser anges.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Examination 1:
Examination 2:
Exempel från praktiken med koppling till teorier.
Visar god insikt i professionella utmaningar, etik och arbetsmiljöfrågor.
Engagerande presentation med tydlig fördelning av roller och visuell variation.
Visar på samarbete och planering. Gruppens arbete är sammanhängande.
Teorier tillämpas och används för analys eller förklaring. Referenser anges.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Examination 1:
Examination 2:
Fördjupad analys, exempel från praktiken, tydlig koppling till teorier.
Visar utmärkt insikt i professionella utmaningar, etik och arbetsmiljöfrågor.
Engagerande presentation med tydlig fördelning av roller och visuell variation.
Visar på gott samarbete och planering. Gruppens arbete är sammanhängande och välkoordinerat.
Teorier tillämpas aktivt och används för analys och förklaring. Referenser anges.

Förkunskapskrav

Inga