Biokemi (3 sp)
Kod: BAA22BV07-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 19.01.2025
Tajmning
20.01.2025 - 23.03.2025
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
UBA24D-VBioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande insikter om molekyler som bygger upp levande organismer
- har grundläggande kunskaper om kemiska processer i levande organismer
- behärskar biokemisk terminologi
- känner till centrala informationskällor inom biokemi
- förstår betydelsen av biokemi inom bioanalytik
Innehåll
Biokemiska processer
Terminologi
Tid och plats
Våren 2025, enligt schemat
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Nelson & Cox. Lehninger Principles of biochemistry. 8th edition. Macmillan 2021
Bruce Alberts, Karen Hopkin, Alexander Johnson, David Morgan, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter. Essential Cell Biology 2019
Erlanson-Albertsson & Gullberg. Cellbiologi. Studentlitteratur
Vetenskapliga publikationer
Föreläsningsmaterial
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar, grupparbeten och diskussioner.
Självstudier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kurstentamen 14.03.2025
Omtentamen på allmän omtentamen fredagen den 04.04.2025, 23.05.2025 och 12.09.2025
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar och examination 21 h, självstudier och digitala undervisningsformer 60 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Ytterligare information på kursens Moodle sida
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftlig examination och obligatorisk uppgift.
Kursvitsord enligt skalan 0-5
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper inom området
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper inom området.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper inom området.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärka kunskaper inom området.
Förkunskapskrav
Inga