Hoppa till innehåll

Hematologi 2 (3 sp)

Kod: BAA22BV11-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 09.03.2025

Tajmning

10.03.2025 - 07.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till bioanalytiker

Lärare

  • Mikaela Engvall

Grupper

  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har insikter i koagulationsprocessen och blodtransfusionsläran
- har grundläggande insikter i kliniska laboratorieundersökningar och i undersökningsprocessen i relation till dessa
- är förtrogen med terminologin inom hemostas och immunhematologi
- känner till centrala informationskällor inom området
- förstår betydelsen av hemostas och immunhematologi inom bioanalytik

Innehåll

Hemostas
Immunhematologi

Tid och plats

Virtuell kurs på Moodle.
Kursen öppen XX-XX

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Murphy, M. F. et al., Practical Transfusion Medicine, 2017.

McCullough, J. Transfusion Medicine, 2016.

Reid, M. E., et al. The Blood Group Antigen FactsBook, 2012.


Finnish red cross, Blood Service: https://www.veripalvelu.fi/en/

SWE:
Gahrton & Juliusson 2012. Blodets sjukdomar. Studentlitteratur. Lund
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
Finlands röda kors blodtjänst. Blod- och plasmaprodukter. Senaste upplaga på FRKB:s hemsida. Helsingfors
Handbok för blodprodukter 2021 (Blodtjänsten)
SPR Blodtjänsten: https://www.blodtjanst.fi/

FIN:
Porkka, Lassila, Remes m fl. 2015. Veritaudit. Duodecim. Helsinki

Undervisningsmetoder

Virtuell kurs (Moodle).
Självstudier.

Studerandes tidsanvändning och belastning

2,5 sp (67,5 hours): Blodgrupper och blodtransfusionskontroll samt laboratorieundersökningar i relation till dessa.
0,5 sp (13,5 hours): Hemostas

Tilläggsuppgifter för studerande

Innehåll:
2,5 sp (67,5 hours): Blodgrupper och blodtransfusionskontroll samt laboratorieundersökningar i relation till dessa.
0,5 sp (13,5 hours): Hemostas


Syftet i kursen är att studeranden:

Har insikter i hemostasmekanismen/koagulationsprocessen.
Har grundläggande insikter i blodgruppsserologi och transfusionsmedicin.
Har grundläggande insikter i kliniska laboratorieundersökningar i relation till dessa.
Känner till de vanligaste sjukdomarnas prevention, diagnostisering och behandlingsformer inom kursens tyngdpunktsområden.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande:
Har insikter i koagulationsprocessen och blodtransfusionsläran.
Har grundläggande insikter i kliniska laboratorieundersökningar och i undersökningsprocessen i relation till dessa.
Är förtrogen med terminologin inom hemostas och immunhematologi.
Känner till centrala informationskällor inom området.
Förstår betydelsen av hemostas och immunhematologi inom bioanalytik.

Förkunskapskrav

Inga