Klientarbete och servicehandledning (5 sp)
Kod: SO22SOS2-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 02.09.2025
Tajmning
02.09.2025 - 17.10.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering.
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården.
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
Innehåll
- begrepp och teoretiska referensramar
- central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- service- och klientplaner
- klientprocessen
- kartläggning av servicebehov (ICF)
- principer för strukturerad dokumentering
- klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- yrkesroll och personlig professionalitet
- kommunikation och samtalsteknik
- klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- relations- och handledningskompetens
Tid och plats
Åbo under tiden 2.9.25 - 17.10.25
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Andersson Elmtoft,N.Whitaker,A, (2023)Personlig professionell utveckling för socionomer . Stockholm:Liber
Carlander, J., Wedeen, A. (2021) Att förstå sin egen UTSATTHET. Stockholm :Liber
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsingfors:Edita
Hertz,M.(red) (2022)Kritiskt socialt arbete.(2uppl).Stockholm: Liber.
Holmqvist.R (2023) samtal i socialt arbete. Vägar till förändring.Stockholm:Liber.
Näkki, P., Sayed, T. (toim.) (2015) Asiakastyö menetelmiä sosiaalialalla. Helsingfors:Edita
Handbok: Anttila, V., Nikumaa, H., & Koponen, E. (Red.). (2021). Miten turvaan tahtoni toteutumisen? Opas oikeudelliseen ennakointiin. Suomen muistiasiantuntijat ry.
Nikumaa, H., & Koponen, E. (Red.). (2016). Hur tryggar jag att min vilja blir respekterad? Handbok i att förbereda sig juridiskt. Finlands minnesspesialister rf. ISBN 978-952-68076-3-8
Förvaltningslag 434/2003
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klienthandlingar inom socialvården 254/2015
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Mera ingående information och material kommer att finns tillgängligt på studieplattformen Moodle vid kurs start
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök, arbetslivsrepresentanter och alumner deltar i föreläsningar.
Under kursens gång förväntas studerande ta kontakt med en servicehandledare inom ramen för socialt arbete, för att bekanta sig med yrkesrollen, klientarbete och servicehandledning inom valfri serviceuppgift.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
närstudier enligt schema. Obligatorisk närvaro (smågruppsarbete, även självstudier bokade för grupparbete, och lektionerna som inleder till grupparbete, samt endel föreläsningar , lektioner som alumner eller utomståendeföreläsare deltar i, finns klargjort i Moodle)
Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället
2.Individuell uppgift 29.9.25
3.Gruppexamination; Resursförstärkande och delaktighetsfrämjandehandledning .
Självständigt grupparbete under hösten. reserverade i schemat.
Grupprapport och plan för workshop Inlämning 14.10
Gruppen håller workshop för medstuderande under inplanerad närstudie. Mer ingående information finns på kursens studieplattform Moodle enligt schema
4.Studerande deltar i social och hälsovårdkonferensen den 8.10
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1.Obligatorisk deltagande under närstudier
2.Individuell uppgift
3.Gruppexamination ingår självständigt grupparbete och workshop
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvd kompetens. i sådana fall används bedömningsskala Godkänd/Underkänd
Studerandes tidsanvändning och belastning
Individuell uppgift 54h. skriftligt arbete, självstudier och förberedelse för intervju och intervju.
Gruppexamination 27h/person. förberedande självständigt arbete i grupp samt grupprapport, Workshop och individuell utvärdering
Obligatorisk närvaro och förberedande uppgifter 54h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare : Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Förverkligandet kan komma att justeras innan kursen börjar
Kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro (GK/UK) 2sp
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande
2. Indivuell uppgift. Klientarbete och servicehandledning,och grundläggande principer för god dokumentation 2 sp(0-5)
- Svarar på uppgiftens alla frågor, beskrivande och reflekterande text.
- Tillämpar teori och juridiska föreskrifter
- Beskriver och visualiserar klientprocessen och dess delar
- Strukturerad dokumentering beskrivs och tydliggörs utifrån principerna
- Tillämpar professionellt förhållningssätt
3. Gruppexamination .Resursförstärkande och delaktighetsfrämjande servicehandledning 1sp(0-5)
- Studerande har följt givna instruktioner
- Förmåga och att förtydliga betydelsen av resursförstärkande och delaktighetsfrämjande handledning och metoder.
- Yrkesroll och professionellt förhållningssätt framkommer.
- Studerande har tillämpat teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Relevanta källor och källförteckning
- Tydligt och informativt muntligt framförande, innehållet förtydligas också visuellt .
- Individuell utvärdering kan inverka på slutvitsordet i examinationen: Reflekterande och nyanserad beskrivning av samarbete och egna insikter.
Koppling till gruppens arbete och till examinationens tema.
Självinsikt kring egna styrkor och utvecklingsområden.
Förkunskapskrav
Inga