Socialgerontologi (5 sp)
Kod: SO22SOS4-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 13.10.2025
Tajmning
13.10.2025 - 12.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om socialgerontologisk teori och förmåga att reflektera kritiskt kring kategorisering av äldre.
- kan bemöta seniorer deras anhöriga och kan handleda dem inom det sociala servicesystemet.
- kan tillämpa, planera och utvärdera resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga.
Innehåll
- perspektiv på åldrande i olika kontext
- samhällsaktuella trender och utvecklingsmöjligheter inom socialgerontologin
- fysisk, psykiska och sociala utmaningar bland äldre
- serviceformer och -tjänster för äldre/tredje sektorn
- socialhandledning och serviceplanering
- digital välfärdsteknik som stöd i vardagen för äldre
- närståendevård och anhörigstöd
- resursförstärkande metoder
Tid och plats
Åbo 13.10-12.12.25
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Böcker
Bravell, M. E. (2020). Äldre och åldrande: Grundbok i gerontologi (även äldre upplaga). Studentlitteratur.
Forsman, A.K. & Norman, J. (2023). Att åldras på 2020-talet: social delaktighet som grund för ett gott åldrande. Agenda. Tillgänglig på: https://agenda.fi/publikation/att-aldras-pa-2020-talet-social-delaktighet-som-grund-for-ett-gott-aldrande/ (Hämtad: 6 juni 2025)
Heilskov Elvén, B., Agger, C. & Ljungmann, I. (2015). Beteendeproblem i äldrevården. Stockholm: Natur & Kultur.
Jönson, H. & Harnett, T. (2024). Socialt arbete med äldre. Stockholm: Natur & Kultur.
Mac Innes, M. & Bjurbäck, M. (Red.). (2025). Socialt arbete med äldre människor – att se både utmaningar och möjligheter. Stockholm: Liber AB
Lagar
Socialvårdslagen 1301/2014.
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre, 980/2012 (Äldreomsorgslagen).
Lagen om stöd för närståendevård, 937/2005.
Övrigt
Mer ingående information gällande tillkommande kurslitteratur kommer också att finnas på kursens Moodle-sida.
Undervisningsmetoder
Undervisningen består av en kombination av olika arbetsformer som stödjer studentens lärande och kopplar teori till praktik:
Förhandsuppgifter: Förberedande uppgifter, inklusive intervju med en äldre person, genomförs individuellt som en del av kursens inledning.
Obligatorisk schemalagd undervisning: Närstudietillfällen, distansundervisning och studiebesök
Självstudier: Tid avsatt för eget arbete, litteraturläsning och genomförande av uppgifter.
Praktiskt resursförstärkande arbete i autentisk miljö: Grupparbete där studenter planerar och genomför aktiviteter med äldre personer i en verklig miljö. Arbetet kräver samarbete, planering och dokumentation i form av skriftlig reflektion och planeringsunderlag.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök , arbetslivsrepresentanter och alumner deltar i närundervisningen.
Studerande planerar resursförstärkande aktivitet, handleder äldre i autentisk miljö under kursens gång enligt schema
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Observera kursen har en förhandsuppgift
1. Förhandsuppgift: perspektiv på åldrande (1sp)(obligatorisk del av kursen)
Vecka 43 (21, 22 och 23 oktober) bokade för självstudier. (1sp) Inlämning 24.1025
Vecka 44 den 28 oktober närstudier inleds – obligatorisk närvaro (1sp)
29 oktober kl. 9.00: Studiebesök till äldreboende – obligatorisk närvaro
2. Gruppexamination: Resursförstärkande arbete med äldre (1sp)
• Genomförs i autentisk miljö
• Kräver samarbete, planering, Inlämning av planeringsarbete och sammanfattande skriftlig reflektion. Inlämning av den skriftliga delen och genomgång 13.11 och posterpresentation 11.12.25
• Studerande indelas i smågrupper, och det praktiska resursförstärkande arbetet med äldre i autentisk miljö sker följande dagar:21.11, 27.11 och 28.11.25 på ett äldreboende i Åbo
3. Individuell examination Utmaningar under åldrandet - att förstå ålder och livslopp –
(2 sp)
• Inlämning skriftlig del: 9 .12.2025
• 12.12 inlämning av presentation och muntlig presentation. Förbered en kort och tydlig presentation där du delar dina kunskaper om ditt tema med de andra deltagarna i kursen. Syftet är att alla ska få ta del av de olika aspekterna av utsatthet och åldrandets utmaningar som ni har arbetat med.
Mer detaljerad information gällande examintionerna 2 och 3 ges vid kursstart.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Förhandsuppgift: perspektiv på åldrande inlämning 24.1025, Studiebesök till äldreboende – förbereder för gruppexamination och närstudier med obligatorisk närvaro (2sp)
Gruppexamination: Resursförstärkande arbete med äldre (1sp)
Genomförs i autentisk miljö
Individuell examination Utmaningar under åldrandet - att förstå ålder och livslopp –
(2 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
5sp/135h
Förhandsuppgift: perspektiv på åldrande, studiebesök och närstudier 54h
Gruppexamination: Resursförstärkande arbete med äldre. Grupparbete består både av skriftligt och praktiskt arbete 27h/person
Individuell examination Utmaningar under åldrandet - att förstå ålder och livslopp – självständigt arbete och presentation 54h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Janina Dahla ( janina.dahla@novia.fi)
Studerande får kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då examinationerna är avlagda inom utsatt tid.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Förverkligandet kan komma att justeras innan kursen börjar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Förhandsuppgift inlämnad: perspektiv på åldrande 1sp (GK/UK)
Innehåll och förståelse: i texten framkommer att studerande tagit del av källmaterialet och kan förklara centrala begrepp samt hur sociala faktorer påverkar äldre personers livssituation.
Intervjuanalys: Har genomfört en intervju och analyserar personens upplevelser i relation till perspektiv på åldrande.
Reflektion: Reflekterar över hur äldre framställs i media och hur dessa bilder påverkar samhällssynen och den egna yrkesrollen.
2. Gruppexamination: Resursförstärkande arbete med äldre (1sp)(GK/UK)
Den individuell reflektion som visar på eget lärande, insatser och utveckling – kan påverka det individuella kursvitsordet
Deltagit i samtliga tillfällen, närvaro och engagemang i mötet med målgruppen
Planeringen av aktiviteten utgår utifrån målgruppens behov
Aktiviteten bygger på principer för resursförstärkning (t.ex. främja delaktighet, stärka resurser) och visar försök till anpassning för målgruppens olika behov.
Visar förmåga till samarbete och ansvarstagande i gruppens arbete.
Kortfattad, tydlig beskrivning av aktivitetens upplägg, syfte, anpassningar och hur målgruppen reagerade.
Reflekterar över mötet med målgruppen, eget lärande, professionell roll och anpassning i praktiken. Koppling till teori/metod.
Individuellreflektion; reflekterar över mötet med målgruppen, eget lärande, professionell roll och anpassning i praktiken. Koppling till teori/metod
3. Individuell examination Utmaningar under åldrandet - att förstå ålder och livslopp – (2 sp) (0-5)
Uppgiften fyller givna instruktioner och behandlar samtliga moment.
Visar förtrogenhet med valt tema: innehållsmässig sakkunskap med stöd i relevant litteratur och källor.
Använder minst två socialgerontologiska teorier på ett relevant och reflekterande sätt.
Visar förståelse för det professionella förhållningssättets betydelse i arbetet med äldre i utsatthet.
Kan beskriva och analysera servicesystemets stöd, servicehandledning samt kommunala resurser kopplade till temat.
Kan belysa närståendes och anhörigas behov av stöd och handledning i relation till den äldres livssituation.
Använder relevanta vetenskapliga källor och hänvisar enligt Novias skrivanvisningar
Redovisar kunskaper muntligt på ett strukturerat sätt och bidrar till gemensamt lärande
Förkunskapskrav
Inga