Vård under barnsängstid och amningshandledning (3 sp)
Kod: BM22BK06-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 04.05.2025
Tajmning
05.05.2025 - 06.06.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Vasa - timlärare Vård
- Terese Österberg
Lärare
Terese Österberg
Grupper
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- utgår från evidensbaserad kunskap i sitt förhållningssätt
- behärskar vården och uppföljningen av den nyblivna modern och det nyfödda barnet
- har kunskap om parrelation, föräldraskap och tidig interaktion och kan stöda den nyblivna familjen
- har insikt i amningsfrågor och kan ge amningshandledning
- kan utföra eftergranskning postpartum
Innehåll
Vård efter förlossning
Vård av nyfödd
Amningshandledning
Eftergranskning postpartum
Tid och plats
Alere maj 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Paananen m.fl. (2021). Kätilötyö. Edita.
Lindgren et al (2022). Reproduktiv hälsa. Studentliteratur.
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T.( red.) (2015). Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation. Institutet för hälsa och välfärd, Helsingfors.
NEUKO-databasen
Enligt föreläsarens anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, case, diskussioner, självstudier.
Kliniska övningar
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Klinisk övning och aktivt deltagande i undervisningen.
Skriftlig tentamen.
Indivuduell inlämningsuppgift.
Obligatorisk närvaro vid föreläsningar i Eftergranskning postpartum
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Amningshandledning hålls av utomstående föreläsare, närvaro obligatoriskt
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Studiehelheterna:
VÅV22GV
VÅV22HF
VÅV22KV
VÅV22PR