Hoppa till innehåll

Vård under barnsängstid och amningshandledning (3 sp)

Kod: BM22BK06-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 04.05.2025

Tajmning

05.05.2025 - 06.06.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Vasa - timlärare Vård
  • Terese Österberg

Lärare

Terese Österberg

Grupper

  • UBM22D-V
    Barnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- utgår från evidensbaserad kunskap i sitt förhållningssätt
- behärskar vården och uppföljningen av den nyblivna modern och det nyfödda barnet
- har kunskap om parrelation, föräldraskap och tidig interaktion och kan stöda den nyblivna familjen
- har insikt i amningsfrågor och kan ge amningshandledning
- kan utföra eftergranskning postpartum

Innehåll

Vård efter förlossning
Vård av nyfödd
Amningshandledning
Eftergranskning postpartum

Tid och plats

Alere maj 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Paananen m.fl. (2021). Kätilötyö. Edita.
Lindgren et al (2022). Reproduktiv hälsa. Studentliteratur.
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T.( red.) (2015). Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation. Institutet för hälsa och välfärd, Helsingfors.
NEUKO-databasen
Enligt föreläsarens anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, case, diskussioner, självstudier.
Kliniska övningar

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Klinisk övning och aktivt deltagande i undervisningen.
Skriftlig tentamen.
Indivuduell inlämningsuppgift.


Obligatorisk närvaro vid föreläsningar i Eftergranskning postpartum

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Amningshandledning hålls av utomstående föreläsare, närvaro obligatoriskt

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Studiehelheterna:
VÅV22GV
VÅV22HF
VÅV22KV
VÅV22PR