Hoppa till innehåll

Vård vid gynekologisk ohälsa (3 sp)

Kod: BM22BK08-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.09.2025 - 26.09.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

FUI-andel

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

5 - 15

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Terese Österberg
  • Anita Wikberg

Lärare

Anita Wikberg

Grupper

  • UBM22D-V
    Barnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har evidensabserad fördjupad kunskap om den gynekologiska vården samt gynekologiska specialfrågor inom barnmorskekunskapen
- har kliniska färdigheter inom gynekologisk vård
- har kunskap att med ett etiskt och professionellt förhållningssätt vårda patienter inom den gynekologiska vården
- kan tillämpa patienthandledning samt ett rehabiliterande och hälsofrämjande arbetssätt
har ett professionellt tankesätt att inom den gynekologiska vården uppmärksamma alla former och dimensioner av fattigdom och ojämlikhet
- har insikter i betydelsen av kulturell sensitivitet inom barnmorskeverksamheten

Innehåll

Akut gynekologi och blödningsrubbningar
Abort
Tidiga graviditetskomplikationer
Gynekologiska infektioner
Gynekologisk cancer
Prolaps och inkontinens
Klimakteriet
Infertilitet

Tid och plats

Hösten 2025
Novia, Alere + virtuellt

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.

Bäckström, T., Kjølhede, P. & Landgren, B-M. (red.). (2022). Gynekologi. Lund: Studentlitteratur.

Lindgren et al. 2022. Reproduktiv hälsa. Barnmorksans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur.

Lundgren, I, Blix, E, Gottfredsdottir, H., Wikberg, A. & Aagard Nohr, E. 2022. Theories and perspectives for midwifery a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.

Oscarsson M. & Georgsson S. (red.). (2021). Etik för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.

Harvala m.fl., 2021, Kätilötyö. Edita, Helsingfors.

Tapanainen,J., Heikinheimo, O.& Kaarin Mäkikallio, K. (toim.) 2019 (eller 2011). Naistentaudit ja synnytykset. Duodecim. (kap. 1-17, 20-31)(kap. 2-12, 14-28 i 2011)

www.terveysportti.fi

Enligt föreläsarnas anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbeten, diskussion, video, demonstration, praktiska övningar, eget arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Tentamen datum i Moodle
Omtentamen på två allmänna tentamensdagar, se Moodle och Peppi

Vid omtentamen krävs registrering i god tid senast samma måndag som tenten hålls på Peppi.
I omtentamen ingår Bäckström et al. se ovan + material i Moodle både föreläsningar och grupparbeten.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar
Obligatoriska övningar och grupparbeten
Tentamen i klass på egen dator
Aktivt deltagande i diskussioner

Studerandes tidsanvändning och belastning

3sp = 3x27h= 81h
Gynekologisk vård (3 sp):
föreläsningar 12 h
praktiska övningar 4 h
presentationer av grupparbeten 12 h
självstudier 51 h
tentamen 2 h

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

teman för 3 grupparbeten finns på Moodle
Praktiska övningar är obligatoriska

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen;
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen 40p
21-24poäng = vitsord 1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5

Underkänd (0)

Når inte upp till 21 poäng
Deltar inte i och presenterar inte assignment

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

se ovan

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

se ovan

Bedömningskriterier, berömliga (5)

se ovan

Förkunskapskrav

Studiehelheterna:
VÅV22GV
VÅV22HF
VÅV22KV
VÅV22PR