Sexualhälsa (2 sp)
Kod: BM22BK09-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.07.2024 - 31.07.2024
Tajmning
01.09.2025 - 26.01.2026
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Terese Österberg
Lärare
Terese Österberg
Grupper
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har fördjupade kunskaper gällande sexuell hälsa och sexologi
- kan vägleda och stöda klienter i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
- har lärande- och handledningsfärdighet
- kan verka för att alla människor kan upprätthålla sin sexualhälsa i värdighet och jämlikhet
Innehåll
Sexual- och reproduktiv hälsa
Barnmorskan som främjare av sexualhälsa
Sexualitetens olika dimensioner
Sexuella rättigheter
Familjeplanering
Tid och plats
September 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Paananen m.fl., 2021, Edita, Helsingfors.
Ryttyläinen K. & Valkama S., 2010, Seksuaalisuus hoitotyössä, Edita, Helsingfors
Reija Klemetti & Eija Raussi-Lehto (red.), Edistä, ehkäise, vaikuta Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 20142020, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 33/2014.
Enligt föreläsarens anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsning
Diskussion
Självstudier
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Närundervisning 20 h
Planering och genomförande av lektion 27 h
Individuell inlämningsuppgift 7 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursintroduktion är obligatorisk
Deltagande i samtliga lektioner rekommenderas
Feedback på hållen lektion i sexualhälsa ges skriftligt till varje grupp enskilt
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Planering och genomförande av en lektion i sexualhälsa
Aktivt deltagande i diskussioner
Godkända individuell uppgift
Förkunskapskrav
Studiehelheterna:
VÅV22GV
VÅV22HF
VÅV22KV
VÅV22PR
samt kursen BM22BK01