Hoppa till innehåll

Barnskydd (5 sp)

Kod: SOV22PUF201-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 31.12.2024

Tajmning

06.01.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Nadja Suomela
  • Alexandra Båsk

Lärare

Nadja Suomela

Grupper

  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns och familjers vardag
- har goda kunskaper om barnskyddets mål och serviceformer
-känner till barnskyddets centrala lagstiftning och barnets rättigheter
- har beredskap att med resursförstärkande metoder stöda barn och familjer i krävande livssituationer och att samarbeta interprofessionellt med olika aktörer och nätverk utgående från barnets bästa
-kan ta ställning för barnets bästa i etiska dilemman

Innehåll

- brister i föräldraskap, riskbeteende hos barnet och andra riskfaktorer
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer hos barnet och dess nätverk
- barnets rättigheter och barnperspektivet
- etik och etiska dilemman i barnskyddet
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets öppenvård och det effektiverade familjearbetets metoder
- familjevårdens, institutionsvårdens och eftervårdens mål, uppbyggnad och metoder
- att möta barn i olika åldrar som klient, samtalsmetoder
- dokumentation

Tid och plats

Närstudietillfällen i Alere.
Alla närstudier är obligatoriska. Frånvaro kompenseras.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursitteratur:
Barnskyddslag 13.4.2007/417 https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20070417
Handbok för barnskyddet https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnskyddet

Studiematerial:

Barnahus-modellen (THL) tillgänglig: https://barnahus.fi/sv/
Barnstrategin (Den nationella barnstrategin i FInland) tillgänglig: https://www.lapsenoikeudet.fi/wp-content/uploads/2021/04/barnstrategin-SVE.pdf
Föreläsningar om sexuella övergrepp på barn https://www.fskompetenscentret.fi/projekt/forelasningar/

Referenslitteratur:

Bruno, L. & Becevic Z. 2022. Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Stockholm. Liber.

Kinge, E., & Lindelöf, I. (2018). Barnsamtal: Den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.

Övrigt av kursansvariga anvisat material på Moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshop, gästföreläsare, litteraturstudier och webbutbildning.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med barnskyddsenhet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Överenskommelse om deadline för inlämning av examinationsuppgifterna görs vid första närstudietillfället.
Godkänd närvaro vid varje närstudietillfälle (bedöms med GK) 0,5 sp
Examinationsuppgift 1 Individuell godkänd examinationsuppgift, barnskyddslagstiftning 1sp.
Examinationsuppgift 2 Skriftlig examinationsuppgift 3,5 sp. A uppgift som innehåller litteraturstudier (bedöms med vitsord 1–5) 2,5 sp samt B webbutbildning med reflektionsdagbok 1 sp
Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen barnskydd består av 5 sp och motsvarar 135 h.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För godkänd kurs:
Närvaro eller kompensationsuppgifter för alla närstudietillfällen.
Godkända examinationsuppgifter.

Examinationsuppgifter som lämnas in efter överenskommen deadline bedöms med ett vitsord lägre.

Underkänd (0)

Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har använt sig av AI-baserade hjälpmedel för att producera text som hen presenterar som sin egen text, trots att hen inte skrivit den själv. Studerande har inte deltagit i, eller kompenserat alla obligatoriska närstudietillfällen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till småbarnspedagogikens vberksamhetsområde.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och koppla sina teoretiska kunskaper till arbetslivet och småbarnspedagogikens verksamhetsområde. Studerande visar engagemang i sin uppgift.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav