Hoppa till innehåll

Servicehandledning (5 sp)

Kod: SOV22PUF101-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

27.10.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Luisa Tast
  • Lina Nybjörk
  • Viktor Matintupa

Lärare

Luisa Tast

Grupper

  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa
  • SO23A
    SO23A
  • SO23B
    SO23B

Lärandemål

Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter

Innehåll

-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling

Tid och plats

Se schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Närmare information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gäster från arbetslivet
Workshop
Grupparbete
Digital utbildning
Simulering

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mer information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, workshop, simuleringar och eget arbete med inlämningsuppgifter.

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet. Uppgifter saknas efter deadline, är ogjorda eller bristfälliga. Kompensationsuppgifter saknas.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har genomfört inlämningsuppgifter, deltagit i simulering, deltagit i grupparbete enligt instruktion, men återger, tolkar och analyserar på ett kortfattat och ytligt sätt. Studerande visar att hen tagit till sig litteraturen på en ytlig nivå.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har god förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört uppgifter och grupparbete väl i enlighet med instruktion. Studerande har engagerat sig aktivt i diskussioner och simuleringar. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande visar en förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en djupgående förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört uppgifter och grupparbete på ett utmärkt sätt i enlighet med instruktioner. Studerande har engagerat sig aktivt i diskussioner och simuleringar. Studerande kan analysera och reflektera djupgående. Studerande visar engagemang och en fördjupad förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav