Servicehandledning (5 sp)
Kod: SOV22PUF101-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 31.12.2024
Tajmning
06.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Viktor Matintupa
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
USO24F-JSocionom (YH), h24, flerformstudier, Jakobstad
Lärandemål
Studerande:
-kan i samråd med klienten och hens närstående handleda och koordinera service med beaktande av klientens individuella behov, rättigheter och säkerhet, samt klientprocessen och det sektorövergripande servicesystemet
-kan bedöma klientens behov av service vid olika tidpunkter i livscykeln i interprofessionellt samarbete
-kan verka i digitala verksamhetsmiljöer och kan handleda
klienter i användningen av e-tjänster
-kan klientcentrerat utvärdera och dokumentera
klientarbetet
-bekantar sig med välfärdstjänsternas framtidsutsikter
Innehåll
-bedömning av servicebehov
-klientprocessen
-simulering av klientsituationer
-dokumentering
-klientmöte och arbetssäkerhet
-digitala hjälpmedel och handledningsmetoder
-interprofessionellt samarbete
-aktuell utveckling inom servicehandling
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Mer info på kursens Moodle-sida
Undervisningsmetoder
- Föreläsningar
- Caseövningar
- Samarbete med arbetslivet.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Instruktioner för examinationerna fås vid det första kurstillfället samt på kursens moodle-sida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar och eget arbete med examinationsuppgifter.
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav