Hoppa till innehåll

Undervisning och handledning (3 sp)

Kod: SKV22UH01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2024 - 06.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 29.04.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom skönhetsbranschen

Lärare

  • Jaana Ylimartimo-Nybäck

Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper

  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande har kunskap om pedagogiska teorier och handledningsteorier
• Studerande kan planera och hålla lektioner inom skönhetsbranschen
• Studerande kan självständigt handleda olika arbetssituationer inom skönhetsbranschen
• Studerande kan analysera, utvärdera och utveckla den egna förmågan att undervisa och handleda
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet i lektionsplanering och handledning

Innehåll

Pedagogiska teorier
Handledningsteorier
Lektionsplanering inom skönhetsbranshen
Undervisning
Handledning i arbetssituationer inom skönhetsbranschen

Tid och plats

7.1.2025-28.2.2025, Campus Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Tveiten, S. (2013). Yrkesmässig handledning.
Lauvås, P. & Handal, G. (2015). Handledning och praktisk yrkesteori.

Enligt föreläsarens instruktioner.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, praktiska övningar och workshops, informationssökning, handledning, berättande undervisning, diskussioner, teamarbete och egen lektion.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För kursuppgifter är syftet att samarbeta med arbetslivet, organisationer och/eller föreningar.
Eventuellt kundarbete i salong.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen består av inlämnade uppgifter. Examination våren 2025. Samtliga inlämningsuppgifter i alla kursdelar måste vara genomförda och godkända för att uppnå kursvitsord.

Examination består av inlämningsuppgifter, vitsord (0-5) och (godkänd/underkänd).
1. Hey Teacher! Studerande arbetar i par och planerar, analyserar, skapar, genomför och utvärderar en lektion i valfritt ämne, 1 sp. Deadline för lektion i klass: februari 2025 och deadline för rapportutvärdering samma vecka via Moodle. Feedback till par ges direkt under lektionen. Lektionen utvärderas också av andra studerande. Samma vitsord (0-5) ges till paret.
2. Hey Client! Studerande arbetar individuellt, i par eller i team och skapar en kund konsultation inom ett valt område och tema, 1 sp. Deadline: februari-mars 2025 via Moodle. Feedback i form av utvärdering krävs från kunderna och feedback från läraren ges individuellt/par/team via Moodle. Samma vitsord (0-5) ges till paret eller teamet.
3. Aktivt deltagande i lektioner 1sp, vitsord (0-5).

Instruktioner för examination ges vid kursintroduktion.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända praktiska övningar och kursuppgifter samt aktivitet.
Godkänd lektionsplan och hållen lektion.
Feedback ges individuellt eller i grupp efter kursens avslut.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 27h
Självstudier: 54h
Totalt: 81h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella, par och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

-