Organisation och ledarskap (3 sp)
Kod: SKV22OL01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2024 - 06.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 28.02.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Jaana Ylimartimo-Nybäck
Lärare
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande känner till huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledning och har beredskap att leda arbetet
• Studerande har en inblick i planering och organisering av verksamheten
• Studerande känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i arbetsgemenskapen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet inom organisationsmodeller, kultur och verksamhet
Innehåll
Organisationsteorier och -modeller
Planering och organisering av verksamhet
Organisationsutveckling
Organisationskultur
Ledarskap och ledning inom skönhetsbranschen
Tid och plats
7.1.2025-28.2.2025, Campus Alere.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Yukl, G. (2013). Leadership in organizations.
Bruzelius, L. H., & Skärvad, P. (2017). Integrerad organisationslära (Upplaga 11.). 13 ex.
Suleyman Davut Göker & Göker, S. D. (2018). Leadership. E-bok via Tritonia.
Chan, C., & Chow, S. (2018). The fashion business manual: An illustrated guide to building a fashion brand. Tritonia 5 ex.
Enligt föreläsarens instruktioner.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, berättande undervisning, praktiska övningar och workshops, case-studier / problemlösning, diskussioner och teamarbete.
Praktik- och arbetslivssamarbete
För kursuppgifter/workshops är syftet att samarbeta med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationen består av inlämnade uppgifter och grupptentamen. Examination våren 2025. Samtliga inlämningsuppgifter och grupptentamen måste vara genomförda och godkända för att uppnå kursvitsord.
Examination består av inlämningsuppgifter och grupptentamen, vitsord (1-5) samt aktivitet/närvaro, vitsord (0-5).
1. Skriftlig grupptentamen om organisation och ledarskap, 1 sp. Examinationsdatum är onsdag 5.2.2025, kl.13.00-15.30. Deadline för inlämning: kl.15.45 på Moodle. Feedback till gruppen sker via Moodle. Vitsord (1-5).
2. Karriär inom branschen, individuell kursuppgift, 1 sp. Deadline: Januari-februari 2025 via Moodle. Feedback ges individuellt via Moodle. Vitsord (1-5).
3. Aktivitet och närvaro, 1sp. Vitsord (0-5).
Instruktioner för examination ges vid kursintroduktion.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända kursuppgifter och grupptentamen.
Feedback ges individuellt eller i grupp efter kursens avslut.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 21h
Självstudier: 60h
Totalt: 81h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid kursintroduktion.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter och tentamen (individuella, par och/eller team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgiftens innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter
-