Evidensbaserad fördjupad psykiatrisk vård (6 sp)
Kod: VÅV22PS02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 16.03.2025
Tajmning
24.03.2025 - 01.06.2025
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 25
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Anita Ståhl-Levón
- Viktor Matintupa
- Alexandra Båsk
- Marlene Gädda
- Johanna Sigfrids
Lärare
Marlene Gädda
Grupper
-
USS22F-VSjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa
-
USS22D-VSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har full insikt i betydelsen av evidens vid alla former av mental- och missbrukarvård och utgår från evidensbaserad kunskap i sitt förhållningssätt
- har evidensbaserad kunskap om mental- och missbrukarvård samt förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienter och deras närstående
- kan tillämpa förebyggande arbete inom mental- och missbrukarvård
- har kunskap om vårdkedjan och behärskar vården av patienter inom mental- och missbrukarvård
- har insikt om betydelsen av den tidiga interaktionens mellan föräldrar och barn
- har förmåga att handleda och vägleda patienter och närstående inom mental- och missbrukarvård
- kan särskilja mental- och missbrukarvårdvårdstjänster med beaktande av speciella behov hos äldre patienter
- kan särskilja mental- och missbrukarvårdvårdstjänster med beaktande av speciella behov hos barn, unga och familjer
- kan särskilja mental- och missbrukarvårdvårdstjänster med beaktande av speciella behov hos patienter i arbetsför ålder
- har kunskap om familjecentrerade arbetsmetoder och verksamhetsmodeller
- har kunskap att med ett etiskt och professionellt förhållningssätt vårda patienter i hemmiljö
- har ett professionellt tankesätt att inom mental- och missbrukarvård uppmärksamma alla former av dimensioner av fattigdom och ojämlikhet
- kan säkerställa att alla människor i en hälsosam vårdmiljö kan förverkliga sin potential i värdighet och jämlikhet
Innehåll
Fördjupad psykiatrisk vård
Tid och plats
Novia Vasa, Alere
Våren 2025
Närundervisning vecka13 - 22
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se Moodle och kursens förverkligande
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Case demonstrationer
Problemlösning
Grupparbeten
Individuella arbeten
Videor
Studiebesök?
Erfarenhetsexperter
Praktik- och arbetslivssamarbete
I samband med projektet kan studerande ha kontakt med olika vårdinrättningar, organisationer och privata personer med erfarenhet av problematiken i Projekt familjen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursstart vecka 13
Mellanseminarium vecka 18
Slutseminarium vecka 22
Deadline för projekt familjen - inlämning till opponenterna i början av vecka 21 måndag 19.5 eller tisdag 20.5
Deadline för projekt familjen - inlämning på Moodle (arbetet, opponentberättelsen och personliga dagboken) vecka 21 torsdag 23.5
Gästföreläsare vecka 21
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudieuppgifter
Projektet: Familjen
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömning för projekt Familjen
Följande punkter bedöms:
Utgångspunker och målsättning med skalan 1 - 5
Teoretisk grund och litteraturanvändning med skalan 1 - 5
Processbehärskning med skalan 1 - 5
Arbetes innehållsmässiga och logiska struktur med skalan 1 - 5
Analys och resultatredovisning med skalan 1 - 5
Presentation med skalan 1 - 5
Underkänd (0)
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Bedömningkriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
För utbildning till sjukskötare:
Grundstudier
Grunder i vård, Hälsofrämjande vård och Klinisk vård som hör till Yrkesstudier
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
VÅV22PR02 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 1
VÅV22PR03 Praktik: Inremedicinsk och kirurgisk vård 2
VÅV22PR06 Praktik: Valbar kontext 1
For DP in Nursing:
NU22CN03 Practice: Medical Nursing Care
NU22CN04: Practice: Surgical Nursing Care
Tilläggsuppgifter
Undervisningen är på svenska
Examinationsuppgifter kan skrivas på engelska
Enbart för examensstuderande