Gerontologi och akut geriatrisk vård (4 sp)
Kod: VÅV22KV10-3009
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 26.01.2025
Tajmning
27.01.2025 - 07.03.2025
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 45
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
Lärare
Sirkku Säätelä
Grupper
-
SSK23F-2SSK23F-2
-
USS23F-VSjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om fysiologisk gerontologi ,geriatrik samt akut geriatrik och kan tillämpa dem i vården
- har kunskap om hälsorisker, vanliga symtom och sjukdomar i de högsta åldersgrupperna
-har kunskap om åldrandet, multisjuklighet och betydelsen för akuta tillstånd och kan tillämpa den i vården
- har kunskap om kroniska tillstånd och deras betydelse vid akut sjukdom
- har kunskap om olika minnesstörningar
- behärskar handläggning av akuta tillstånd hos äldre
- har kunskap om och kan tillämpa särdragen inom äldres läkemedelsbehandling
- behärskar läkemedelsrelaterade problem i vården av den äldre och kan aktivt tillämpa kunskapen i preventionen av iatrogena skador
- kan främja funktionsförmågan hos äldre och har ett rehabiliterande arbetssätt i vården
- har kännedom om digital teknik och tekniska hjälpmedel inom äldrevården
- har kunskap om lagstiftning och rekommendation gällande den äldre befolkningen
Innehåll
Gerontologi
Geriatrik
Akut geriatrik
Geroteknologi
Äldres läkemedelsbehandling
Äldres nutritition
Tid och plats
Våren 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Wisten, A.,Rundgren, Å.& Larsson,B. 2020. Akut geriatrik. Studentlitteratur.
Fastbom Johan. 2015. Äldres läkemedel. Studentlitteratur
Kirkevold, M.,Brodtkorb, K.& Hylen Ranhoff, A. 2018. Geriatrisk omvårdnad. Liber.
+ rekommenderade artiklar på Moodle
Undervisningsmetoder
Obligatorisk introduktion i övrigt online kurs
Pedagogisk referensram :
Projektinlärning och Leaning by doing
Självstudier
Grupparbete
Online tentamen
Obligatoriskt seminarium för genomgång av case
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt schema
Studerandes tidsanvändning och belastning
1sp =27h
4sp=108h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22GV05 Läkemedlesbehandling 1
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård