Hoppa till innehåll

Inremedicinsk och kirurgisk vård 3 (5 sp)

Kod: VÅV22KV03-3014

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 24.03.2025

Tajmning

31.03.2025 - 04.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

40 % Kontaktundervisning, 60 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Ann-Louise Glasberg
  • Jannica Andtfolk

Lärare

Jannica Andtfolk

Grupper

  • Grupp 1 (Storlek: 20. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 20. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • USS24F-V
    Sjukskötare (YH), h24, flerform, Vasa

Smågrupper

  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om de vanligaste muskeloskeletala-, neurologiska- , hematologiska- och sinnesorganens sjukdomstillstånd samt deras bakomliggande patofysiologi och behandling
- kan redogöra för rörelseapparatens, nervsystemets och sinnesorganens anatomi och fysiologi
- har evidensbaserad kunskap om den medicinska- och kirurgiska patientens särdrag
- kan vid muskeloskeletala, neurologiska, hematologiska, samt sinnesorganens sjukdomstillstånd tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- förstår betydelsen av hälsofrämjande (promotion) och förebyggande (prevention) vård, samt rehabilitering i relation till muskeloskeletal, neurologisk, hematologisk, samt sinnesorganens ohälsa
- kan integrera hälsofrämjande vård vid muskeloskeletala, neurologiska, hematologiska, samt sinnesorganens sjukdomstillstånd, samt stödja och handleda patienten och närstående i egenvård

Innehåll

Vård vid muskuloskeletal ohälsa
Vård vid neurologisk ohälsa
Vård vid hematologisk ohälsa
Vård vid sinnesorganens sjukdomstillstånd

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Våren 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

MUSKELOSKELETALA SJUKDOMSTILLSTÅND:
Andersson, R., Regnér, S. & Rogmark, C. (red). (2021). Kirurgiska sjukdomar. Kap. 10. Allmän ortopedi. Lund: Studentlitteratur AB.
Ericson, T. & Lind, M. (2020). Medicinska sjukdomar. Kap. 15. Vård vid reumatiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur AB.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red). (2022). Omvårdnad & kirurgi. Kap. 28. Ortopedi. Lund: Studentlitteratur AB.
Stubberud, D-G., Almås, H. & Gronseth, R, (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 2 (3:e uppl.). Kap. 21 och 22. Stockholm: Liber AB.
Föreläsningar på Moodle

NEUROLOGISKA SJUKDOMSTILLSTÅND:
Andersson R., Regnér, S. & Rogmark, C. (red) (2021). Kirurgiska sjukdomar. Kap 12. Neurokirurgi. Lund: Studentlitteratur AB.
Ericson, T. & Lind, M. (2020). Medicinska sjukdomar. Kap. 5. Vård vid cerebrovaskulära sjukdomar. Kap. 6. Vård vid neurologiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur AB.
Stubberud, D-G., Almås, H. & Gronseth, R, (red). (2020). Klinisk Omvårdnad 2 (3:e uppl.). Kap. 23 och 24. Stockholm: Liber AB,
Föreläsningar på Moodle

HEMATOLOGISKA SJUKDOMSTILLSTÅND:
Ericson, T. & Lind, M. (2020). Medicinska sjukdomar. Kap. 4. Vård vid blodsjukdomar. Lund: Studentlitteratur AB.
Stubberud, D-G, Almås H.& Gronseth, R.(red). 2020. Klinisk omvårdnad 2 (3:e uppl.). Kap. 28 (delar). Stockholm: Liber AB.
Material på Moodle.

SINNESORGANENS SJUKDOMSTILLSTÅND:
Föreläsningsmaterial på Moodle.

Övrigt:
Föreläsningsmaterial i Moodle och enligt kursansvarigas anvisningar.

Referenslitteratur:
Burman J., Nyholm D. & Amandusson Å. (2020). Neurologi (6:e upplagan). Liber.
Ekwall, A. & Jansson, M. (2022). Omvårdnad och medicin.
Iivanainen, A. & Syväoja, P. (2016). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro.

Medibas via www.ezproxy.novia.fi

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Workshop (case & praktiska övningar)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För godkänd kurs behöver följande uppgifter och tentamen vara godkända:

Muskuloskeletal ohälsa/Ortopedi (vissa delar): tentamen i klass vid Alere (0-5)
Korsord (reuma och atros) (GK/UK)
Stroke & Neuro tentamen i klass vid Alere (0-5)
Quiz i sinnesorganens ohälsa (GK/UK)
Hematologi: uppgift i Moodle (GK/UK)
Workshops (GK/UK)

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering enligt Novias allmänna instruktioner.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp = 135 h
Kursen innehåller fyra delar:
- Neurologiska sjukdomstillsstånd, 1,75 sp
- Muskeloskeletala sjukdomstillstånd, 1,75 sp
- Sinnesorganens sjukdomstillstånd, 0,75 sp
- Hematologiska sjukdomstillstånd 0,75 sp

4+2+2 h online

Neuro:
5 h Workshop (stroke & neuro) Grupp 1, Obligatorisk närvaro.
5 h Workshop (stroke & neuro) Grupp 2, Obligatorisk närvaro.

MSK:
4 h Workshop, MSK-bedömning & case

Sinnesorganen:
4 h Workshop. Grupp 1, Obligatorisk närvaro.
4 h Workshop. Grupp 2, Obligatorisk närvaro.

Hematologi:
Självstudier

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk närvaro vid introduktion.
Obligatorsik närvaro vid workshops / praktiska övningar.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkända övningsuppgifter / inlämningsuppgifter & tester som utförs under kursens gång (bedöms GK/UK)
Obligatorisk närvaro vid workshops / praktiska övningar (bedöms GK/UK)
MSK/Ortopedi: tentamen bedöms 0-5
Stroke & Neuro: tentamen bedöms 0-5

Underkänd (0)

Tentamen: antal poäng < 50%

Inlämningsuppgifter / skriftliga arbeten: Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå eller besvarar inte uppgiftens alla delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade kunskap i arbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet, antal poäng 50%-69% av totala antalet.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet, men hens kunskap om ämnet är svag och ytlig. Studerande har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga (1). Studerande kan det väsentliga, men visar begränsad substanskunskap (2).

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar en god kunskap i ämnet, antal poäng 70%-89% av totala antalet.

Bedömingskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar en fördjupad kunskap, antal poäng > 90% av totala antalet.

Kriterier för utvärdering av skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det vanliga.

Förkunskapskrav

VÅV22GV02 Vårdens grunder