Hoppa till innehåll

Ledarskap och arbetsrätt (4 sp)

Kod: PRE22EN02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 22.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 22.12.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i produktionsekonomi

Lärare

  • Mikael Tätting

Lärare

Roger Nylund

Grupper

  • PRE22D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2022 dagstudier

Lärandemål

Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.

Innehåll

Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.

Tid och plats

Enligt Schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsmaterial
- Egna anteckningar
- Yukl, Gary A. - Ledarskap i organisationer

- Finlex

Undervisningsmetoder

- Föreläsningar
- Eget arbete / egna föreläsningar
- Självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

2 Tenter, 1 i ledarskap och 1 i arbetsrätt

Förverkligandets alternativa prestationssätt

- Inspelningar / Webföreläsningar

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes förväntas närvara på föreläsningarna och delta aktivt

Självstudier är en stor del av kursen

Periodisering av innehållet

Kursen är indelad i två delar, Ledarskap och arbetsrätt. Kursen börjar med ledarskapsdelen och fortsätter med arbetsrätt då vi kommit överens om datum. Datumen uppdateras i moodle enligt överenskommelse

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skala 0-5
Bedömning görs separat på ledarskap och separat på arbetsrätt

Underkänd (0)

Ogjort inlämningsuppgift(er) och/eller tent(er)

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande kan grundläggande teorier i ledarskap
Studerande förstår grundläggande lagstiftning i arbetsrätt

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap och anpassa sin egna ledarstil till en vald teori
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning och kan exemplifiera med pratkiska exempel

Förkunskapskrav

-inga krav på förkunskap.