Stålkonstruktion 2 (2 sp)
Kod: BYV22KP04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2024 - 12.01.2025
Tajmning
06.01.2025 - 02.02.2025
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
Lärare
- Anders Borg
Lärare
Leif Östman
Grupper
- BYS23-K (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- BYS22-K (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- BYS23-P (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- BYS22-P (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
BYS23D-VIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2023 Vasa, dagstudier
-
BYS22D-VIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2022 Vasa, dagstudier
Smågrupper
- BYS23-K
- BYS22-K
- BYS23-P
- BYS22-P
Lärandemål
Efter avslutad kurs kan den studerande:
- välja en för ändamålet lämplig tvärsnittsutformning
- beräkna bärförmåga med beaktande av skjuvbuckling
- beräkna vippningsbärförmåga för balkar
- dimensionera svetsar
Innehåll
- Svetsar
- Svetsade tvärsnitt, primärt balkar
- Skjuvbuckling
- Vippning
- Tvärsnittsoptimering
Tid och plats
Undervisningen är bunden till tid och plats (i skolan)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerialet tillhandahålls via Moodle eller via hänvisningar i Moodle.
De studerande bör själva skaffa sig Eurokoderna EN1993-1-1, EN1993-1-5, EN1993-1-8 samt NA(fi) till dessa.
Undervisningsmetoder
Teori undevisas i huvudsak enligt teori tillgänglig via Moodle. De praktiska tillämpningarna sker till största del i form av beräkningar på tavlan tillsammans med de studerande.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Förhoppningsvis kan vi göra någon exkursion.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
I slutet av kursen ges en personlig inlämningsuppgift ut.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlämningsuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
Att göra inlämningsuppgiften tar sin tid.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursens bedömning baseras helt på en inlämningsuppgift, som man ska räkna. Inlämningsuppgiften är utformad så att man kan välja uppgiftens svårighet i enlighet med hur högt vitsord man eftersträvar. Det finns tre olika nivåer:
0-1
0-3
0-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den lättaste nivån av inlämningsuppgift görs. Balken bör i alla avseenden ha tillräcklig bärförmåga för belastningen, för att man ska få vitsordet 1.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Med den mellersta nivån av inlämningsuppgift, kan man som bäst nå vitsordet 3. Det förutsätter att man har räknat allting rätt och att balken har tillräcklig bärförmåga.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
För att uppnå vitsordet 5 måste man välja den svåraste nivån av inlämningsuppgift, få balkens bärförmåga att räcka till, ha räknat rätt OCH dessutom optimerat balken fiffigt.
Förkunskapskrav
Stålkonstruktion 1