Hoppa till innehåll

Stålkonstruktion 2 (2 sp)

Kod: BYV22KP04-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2024 - 12.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 02.02.2025

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör

Lärare

  • Anders Borg

Lärare

Leif Östman

Grupper

  • BYS23-K (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • BYS22-K (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • BYS23-P (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
  • BYS22-P (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • BYS23D-V
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2023 Vasa, dagstudier
  • BYS22D-V
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2022 Vasa, dagstudier

Smågrupper

  • BYS23-K
  • BYS22-K
  • BYS23-P
  • BYS22-P

Lärandemål

Efter avslutad kurs kan den studerande:
- välja en för ändamålet lämplig tvärsnittsutformning
- beräkna bärförmåga med beaktande av skjuvbuckling
- beräkna vippningsbärförmåga för balkar
- dimensionera svetsar

Innehåll

- Svetsar
- Svetsade tvärsnitt, primärt balkar
- Skjuvbuckling
- Vippning
- Tvärsnittsoptimering

Tid och plats

Undervisningen är bunden till tid och plats (i skolan)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerialet tillhandahålls via Moodle eller via hänvisningar i Moodle.
De studerande bör själva skaffa sig Eurokoderna EN1993-1-1, EN1993-1-5, EN1993-1-8 samt NA(fi) till dessa.

Undervisningsmetoder

Teori undevisas i huvudsak enligt teori tillgänglig via Moodle. De praktiska tillämpningarna sker till största del i form av beräkningar på tavlan tillsammans med de studerande.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Förhoppningsvis kan vi göra någon exkursion.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

I slutet av kursen ges en personlig inlämningsuppgift ut.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlämningsuppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

Att göra inlämningsuppgiften tar sin tid.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens bedömning baseras helt på en inlämningsuppgift, som man ska räkna. Inlämningsuppgiften är utformad så att man kan välja uppgiftens svårighet i enlighet med hur högt vitsord man eftersträvar. Det finns tre olika nivåer:
0-1
0-3
0-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den lättaste nivån av inlämningsuppgift görs. Balken bör i alla avseenden ha tillräcklig bärförmåga för belastningen, för att man ska få vitsordet 1.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Med den mellersta nivån av inlämningsuppgift, kan man som bäst nå vitsordet 3. Det förutsätter att man har räknat allting rätt och att balken har tillräcklig bärförmåga.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

För att uppnå vitsordet 5 måste man välja den svåraste nivån av inlämningsuppgift, få balkens bärförmåga att räcka till, ha räknat rätt OCH dessutom optimerat balken fiffigt.

Förkunskapskrav

Stålkonstruktion 1