Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik (3 sp)

Kod: BYR22FM01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2024 - 21.01.2025

Tajmning

21.01.2025 - 25.04.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Ekenäs, Raseborgsvägen 9

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare

Lärare

  • Mats Lindholm

Grupper

  • BYS22D-E
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2022, dagstudier, Ekenäs
  • BYB22D-E
    Byggmästare (YH), h22,dagstudier

Lärandemål

Den studerande skall känna till att det finns olika former av kunskapssyn och de vanligaste forskningsmetoder inom några olika vetenskapsområden. Den studerande ska kunna utveckla och precisera problemställningar, och förankra detta i en ingenjörsmässig referensram av tidigare praktisk och teoretisk kunskap inom sitt kompetensområde. Dessutom ska den studerande kunna göra upp en plan för ett eget forsknings- eller utvecklingsarbete och bedöma dylika arbetens och forskningsrapporters kvaliteter.

Innehåll

Introduktion till forskningsmetodiken
Vetenskapens historia och metodutveckling
Grundbegrepp inom modern forskningsmetodik
Forskningsprocessens olika delar
Kvalitativ och kvantitativ metod
Forskningsetiska krav
Examensarbetets betydelse i högskolestudierna
Analys av tidigare examensarbeten
Novias regler för examensarbetet
Att genomföra lärdomsprovet i praktiken
Informationssökning och källor
Skrivanvisningar
Bedömningsgrunder för lärdomsprovet

Tid och plats

På Campus Raseborg period 3-4 (januari-april) våren 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Yrkeshögskolan Novias processbeskrivning för examensarbete och bedömningskriterier för lärdomsprov
- Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar för examensarbete och snabbguide till källhantering
- Forskningsetiska delegationen. 2012. God vetenskaplig praxis och handläggning av misstankar om avvikelser från den i Finland. http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
- Patel & Davidson. 1994. Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.
- Urkund, Plagiathandboken http://static.urkund.com/manuals/URKUND_Plagiarism_Handbook_SE.pdf
- Övrig aktuell yrkesområdesrelaterad referenslitteratur och material som finns tillgängligt på Moodle

Undervisningsmetoder

Lektioner, inlämningsuppgifter, presentationer och deltagande som åhörare i äldre studerandes examensarbetsseminarier.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Lektioner med föreläsninigar, seminarier och handledda övningar 32 h
Självstudier, övningsarbeten och hemtent på egen tid 48 h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkända övningsuppgifter och hemtent. Kursen bedöms enligt skalan godkänd/underkänd

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

50% i tentamen för godkänt vitsord samt samtliga övningar godkända och presentationen är godkänd.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms på basen av en individuell hemtent och övningsarbete

Förkunskapskrav

Kurserna Introduktion till högskolestudier och Svenska eller motsvarande kunskaper