Hoppa till innehåll

Livscykelanalys för byggnader (3 sp)

Kod: BYR22BH09-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2025 - 08.03.2026

Tajmning

02.03.2026 - 24.04.2026

Antal studiepoäng

3 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Ekenäs, Raseborgsvägen 9

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare

Lärare

  • Isa Melander-Ekström

Grupper

  • BYB24D-E
    Byggmästare (YH), h24,dagstudier, Ekenäs
  • BYS24D-E
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2024, dagstudier, Ekenäs

Lärandemål

Studerande:
- kan uppgöra livscykelanalyser för byggnader, byggnadstekniska arbeten och renoveringar samt hela byggprojekt.

Innehåll

Allmänna principer för livscykelanalys
Livscykelanalys med hänsyn till olika byggnadsmaterial
Stålkonstruktioner
Samverkanskonstruktioner
Träkonstruktioner
Murade konstruktioner
Aluminiumkonstruktioner
Allmänna principer för investeringskalkyl
Payback-metoden
Nuvärdesmetoden
Annuitetsmetoden
Internräntemetoden

Tid och plats

Period 4, vårterminen 2026, Campus Raseborg.

Vid behov, då man har kommit överens om det på förhand, kan man delta i undervisningen på distans, dock så att man följer "Spelregler för undervisning på distans" (finns på Moodlekursen).
Alla som deltar i undervisningen skall kunna se (kameran på) och prata med varandra – hela tiden.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material finns tillgängligt i Moodle-kursen.

- Kuittinen M. m.fl., 2022. Carbon: A Field Manual for Building Designers. John Wiley & Sons
- Bokalders, V. & Block, M., 2014. Byggekologi. Kunskaper för ett hållbart byggande. AB Svensk Byggtjänst. Stockholm.
- RT 103170 Ilmastonmuutos. Hillintä ja sopeutuminen rakennetussa ympäristössä 2020
- SFS-EN ISO 14044:2006 + A2:2020 Environmental management. Life cycle assessment. Requirements and Guidlines.
- SFS-EN 15978:2011 Sustainability of construction works - Assessment of environmental performance of buildings - Calculation method
- Finlands klimatlag 423/2022
- Bygglag 751/2023

Undervisningsmetoder

Arbetsformerna och kursinnehållet presenteras noggrannare under de första lektionerna.
Kursöversikt och material finns på tillhörande Moodle-kurs.

Kursen utförs genom interaktiva föreläsningar och övningsarbeten. Frånvaro från planerade föreläsningar kompenseras av en kompletterande uppgift

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från arbetslivet (t.ex. materialtillverkare)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens obligatoriska moment fullförs under period 4.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Övningsuppgift
Muntlig tentamen i smågrupp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes totala tidsanvändning för genomförandet av kursen beräknas till ca 80 h, varav 32 h är schemalagd undervisning och resten fördelat på övningsarbeten och självstudier, som studerande utför utanför schemalagd tid för undervisning.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms på skalan 0-5. Kursvitsordet baseras till 60% på individuella övningsuppgiften och 40% tentamen.

För godkänd kursprestation krävs att övningsuppgift och tentamen är godkänd.
Kursen innehåller även moment med obligatorisk närvaro.

Övningsuppgift och tentamen bedöms på basen av kursens lärandemål;
- Behärskar begrepp i anknytning till LCA
- Förstår byggnadssektorns klimatpåverkan och kan tolka gällande klimatpolitik, lagstiftning och standarder
- Kan utarbeta en livscykelanalys för byggnader och rapportera dess resultat
- Kan identifiera vilka faktorer som inverkar på en byggnads klimatpåverkan och känner till hur man kan minska dem
- Kan bedöma och jämföra byggnadsmaterialens miljöpåverkan
- Förstår sin egen roll som aktör inom byggnadsbranschen för att minska på sektorns klimatpåverkan

samt aktivt deltagande i föreläsningar och övningar under lektionstid

Underkänd (0)

Den studerande har inte uppvisat tillräckliga grundkunskaper i ämnet.
Studerande saknar godkänd prestation i ett eller flera av de obligatoriska momenten i kursen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har uppnåt godkänd prestation i kursens samtliga övningsarbeten.
Övningsarbete och tentamen bedöms med skalan 0-5. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av vitsorden i övningsarbetet och tentamen.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har uppnåt godkänd prestation i kursens samtliga övningsarbeten.
Övningsarbete och tentamen bedöms med skalan 0-5. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av vitsorden i övningsarbetet och tentamen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har uppnåt godkänd prestation i kursens samtliga övningsarbeten.
Övningsarbete och tentamen bedöms med skalan 0-5. Kursvitsordet är ett vägt medeltal av vitsorden i övningsarbetet och tentamen.

Förkunskapskrav

Studiehelheterna Grunder i byggnadsteknik och matematikkursen Funktioner och ekvationer 1, eller motsvarande kunskaper