Hoppa till innehåll

Grunder i socialpedagogik (3 sp)

Kod: SO21ESOP1-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Sofia Saloranta
  • Tommy Björklund

Lärare

Sofia Saloranta

Grupper

  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken.
- kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat.

Innehåll

- socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
- socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
- den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
- socialpedagogikens verksamhetsområden
- socialpedagogikens värdegrund

Tid och plats

Kursen är öppen 2.1-31.12.2025 . Material och instruktioner finns här i förverklgandet och i kursens Moodle och inlämningen sker i kursens Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Exempel på elektroniska källor

Bolin, M. & Molin, A. (red.) 2018. Socialpedagogisk handling i teori och praktik.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.pdf

Eriksson, L. & Hedman, L. 2018. Var finns socialpedagogerna? Yrkestitlar, fält och socialpedagogisk förankring https://www.vastervik.se/globalassets/campus/dokument/fou-rapport2018_pdf.pdf

Eriksson, L. & Larsson, Staffan & Lundberg, Martin & Henrik, Nordvall. (2013). Folkbildning för förändring – Dilemman i politiskt mobiliserande didaktik. https://www.researchgate.net/publication/265092916_Folkbildning_for_forandring_-_Dilemman_i_politiskt_mobiliserande_didaktik

Interational Journal of Social Pedagogy
https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
(artiklarna är på engelska och alla numren är elektroniska)

Papers of Social Pedagogy
https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
(artiklarna är på engelska och alla numren är elektroniska)

Sosiaalipedagoginen aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/
(de senaste numren är elektroniska största delen av artiklarna är på finska, men det finns också några artiklar som är skrivna på svenska)



Exempel på böcker

Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.

Carlander, C. 2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning. (andra stadiets bok, så en del av innehållet kan är lite väl förenklat)

Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.

Cederlund, E., Eriksson, L., Jansson, B. R. & Svensson, L. 2019. Renässans för socialpedagogik? - En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.

Eriksson, L. & Markström, A-M (2000 eller nyare upplaga). Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.

Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)

Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.

Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.

Madsen, B. 2000. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.

Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus

Undervisningsmetoder

Litteraturstudier
Videosnuttar
Debattuppsats

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Jämförande uppsats 3 sp

- Individuellt eller i par
- Studerande skriver uppsatsen utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med uppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt. Dessutom erbjuder uppsatsen en övning i argumentationsförmåga.
- Hänvisa till minst fem relevanta källor
- Detaljerade anvisningar finns på Moodle
- Omfattning 8-9 sidor brödtext för den som skriver individuellt och 10-12 sidor för dem som skriver i par (skriv inte längre)
- Radavstånd 1,5
- Följ Novias skrivanvisningar och gör källhänvisningar genomgående i texten
- AI får användas för språkdräkten och för att generera idéer, men inte för att producera innehåll
- Inlämning och feedback på Moodle
- Individuell bedömning är möjlig för dem som skriver i par. Det ska framgå vem som skrivit vilket stycke.
- Bedöms med skalan 0-5

Studerandes tidsanvändning och belastning

Debattuppsatsen omfattar 3 sp, arbetsmängden är uppskattad till 81 h

Tilläggsuppgifter för studerande

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vid bedömningen av debattuppsatsen beaktas följande:

- Innehållets relevans
- Hur täckande innehållet är i relation till stödorden
- Att uppsatsen innehåll utgör en fördjupning av temat
- Tydlighet
- Att studerande har följt anvisningarna
- Att studerande argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor

Underkänd (0)

Uppsatsen uppfyller inte kriterierna för godkänt vitsord

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Innehållet är endast delvis täckande i relation till stödorden
- Fördjupningen av temat i uppsatsen är nöjaktig
- Anvisningarna följs i viss mån
- Studerandes argumentation i texten genom att hänvisa till relevanta källor är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Innehållet är täckande i relation till stödorden
- Fördjupningen av temat i uppsatsen är god
- Anvisningarna följs
- Studerandes argumentation i texten genom att hänvisa till relevanta källor är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Innehållet är täckande i relation till stödorden
- Fördjupningen av temat i uppsatsen är berömlig
- Anvisningarna följs
- Studerandes argumentation i texten genom att hänvisa till relevanta källor är berömlig

Förkunskapskrav

Inga