Hoppa till innehåll

Socialpedagogiskt arbete bland barn och familjer (5 sp)

Kod: SO21ESOP4-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Lilian Nordell

Lärare

Lilian Nordell

Grupper

  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland barn och familjer.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet med barngrupper.
- har kunskap om barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland barn och familjer genom att tillämpa resursförstärkande metoder.

Innehåll

- tillämpning av socialpedagogiska teorier i arbete med småbarn och barn i skolåldern samt med deras föräldrar
- barnet och barndomen
- barncentrering, barnsyn och barns syn
- föräldraskap och familj
- tidig anknytning
- resurser och utmaningar i barnfamiljens vardag
- förebyggande familjearbete
- Barn- och familjerätt
- Serviceformer för barn och familjer
- Systemisk orienteringsgrund
- Delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Resursförstärkande arbetssätt
- Planering, genomförande och utvärdering av barn- eller familjeverksamhet

Tid och plats

Självständiga studier 2.1-31.12.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tillämpningsguide för socialvården. Social- och hälsovårdsministeriet 2017:8

Broberg, A. (2006) Anknytningsteori - Bestydelsen av nära känslomässiga relationer. Natur och kultur
Davidsson, S & Juslin, E. 2016. Det resursstarka barnet - resursförstärkande yrkespraxis för barn under skolåldern.
Forsström, D. (2017) Barnfokuserat familjearbete. Humanistiska Förlaget: Munka Ljungby
Hundeide, K. (2009) Vägledande samspel i praktiken. ICDP
Vilén M et al (red) (2010) Kohtaamisia lapsiperheissä - Menetelmiä perhetyöhön. Kirjapaja: Helsinki
Wallroth, P. (2010) Mentaliseringsboken. Karnevalförlag: Stockholm
Wiwe, M. (2019) Mentaliseringsbaserat arbete med familjer. Studentlitteratur: Lund

Undervisningsmetoder

Litteraturstudier, uppsats, juridikuppgifter, socialpedagogiskt projekt med barn eller barnfamiljer som målgrupp

Praktik- och arbetslivssamarbete

Projektet utförs i samarbete med arbetslivet

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp=27h
Examination 1, 2 sp
Examination 2, 1,5 sp
Examination 3, 1,5 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen är öppen för studerande på ÅA/utbildningslinjen för lärare inom småbarnspedagogik. Kontakta kursansvariga Lilian Nordell (lilian.nordell@novia.fi)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1, 2 sp (0-5)

Vid bedömningen beaktas huruvida:

-texten baserar sig på teoretisk och juridisk kunskap
-studerande följer anvisningarna för uppgiften
-studerande visar professionellt förhållningssätt
-studerande följer Novias skrivanvisningar med tanke på uppsatsens struktur, samt källhänvisningar

Examination 2, 1,5 sp (GK/UK)

Vid bedömningen beaktas följande:
-juridisk kunskap
-studerande följer anvisningarna för uppgiften

Examination 3, 1,5 sp (GK/UK)

Vid bedömningen beaktas följande:
- att det finns en röd tråd mellan utförandets syfte, mål och socialpedagogikens mål
- att metodvalen är lämpliga med tanke på målet och målgruppen
-studerande följer anvisningarna för uppgiften

Inom tre arbetsveckor efter inlämning av samtliga uppgifter ges skriftlig feedback på Moodle.

Förkunskapskrav

Inga