Hoppa till innehåll

Förebyggande socialt arbete och socialskydd (5 sp)

Kod: SOV22UVR101-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 28.10.2025

Tajmning

27.10.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Vasa Socionom
  • Viktor Matintupa
  • Johanna Sigfrids

Lärare

Viktor Matintupa

Grupper

  • USO24D-V
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner

Innehåll

-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd

Tid och plats

27.10.2025 12.30 - 15.15
29.10.2025 08.45 - 11.30
03.11.2025 12.30 - 15.00
06.11.2025 09.00 - 11.45
11.11.2025 09.15 - 11.45
12.11.2025 09.15 - 11.45
17.11.2025 09.00 - 11.45
24.11.2025 09.00 - 11.45
08.12.2025 08.15 - 16.15
09.12.2025 08.15 - 16.15

Närvaro krav 4/7 närstudietillfällen.Obligatorisk närvaro vid simulering.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad kurslitteratur laddas upp på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Individuella/paruppgifter
Självstudier
Workshops och diskussioner
Simulering

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från Utsökningsverket och ekonomirådgivningen besöker oss och berättar om förebyggande ekonomirådgivning, indrivningsprocessen och hur utsökning fungerar.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Instruktioner och deadlines gällande delexaminationer publiceras på kursens Moodle-sida

Förverkligandets alternativa prestationssätt

För avläggandet av kurs behöver studerande avlägga tre examinationsuppgifter:

- Examinationsuppgift 1 – Förebyggande socialt arbete och riskfaktorer (0-5)
- Examinationsuppgift 2 – Logged in (GK/UK)
- Examinationsuppgift 3 – Familjecenterkörkort (GK/UK)

Studerande behöver även delta vid simulering och uppfylla närvarokravet. (GK/UK)

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 0-5

Examinationsuppgift 1 bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningskriterier

0: Studerande har inte utfört examinationsuppgift 1 alternativt delar av examinationsuppgiften saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgiften. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.

1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.

3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta och tydligt angivna.


Examinationsuppgift 2 och 3 bedömns enligt skalan Underkänd / Godkänd.

Underkänd: Studerande har inte genomfört uppgiften och / eller rapporteringen är bristfällig / motsvarar ej uppgiftsbeskrivningen.

Godkänd: Studerande har genomfört uppgiften och lämnat in en rapportering som till innehåll och omfattning motsvarar uppgiftsbeskrivningen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav