Hoppa till innehåll

Socialpedagogiskt arbete med vuxna (5 sp)

Kod: SOV24UVR102-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.09.2025 - 26.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • USO24D-V
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-förstår hur individen kan bevara och öka sin kompetens och beredskap att utvecklas med hjälp av resursförstärkande metoder
-kan redogöra för de bärande tankarna i individ- och gruppbaserade socialpedagogiska metoder
-förstår vad som kännetecknar den vuxne som lärande individ - -kan använda sej av dialogbaserade metoder i mötet med den vuxne
-förstår värdet av självstyrdhet som princip i mötet med den vuxne samt hur socionomen kan stöda självstyrdhetsprinciper i det socialpedagogiska arbetet
-har beredskap att leda och motivera personalteam
-kan utgående från Motiverande Samtal som samtalsmetod iscensätta ett samtal och dialog med den vuxne som individ samt med grupper
-behärskar centrala redskap inom samtalsmetoden
-har ett positivt förhållningssätt till egen och andras utvecklingspotential
-förstår sambandet mellan val av strategier och socialt hållbarhetstänkande

Innehåll

-vuxenårens särdrag ur ett lärandeperspektiv
-resursförstärkande metoder bland vuxna
-självstyrdhetens idé
-motiverande samtal med individer och grupper
-socialpedagogiskt arbete och socialt hållbarhetstänkande
-teamarbete

Tid och plats

Hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Förverklingsdel 1: Positiv psykologi och den vuxna individens förändringspotential:
Litteratur:
Cederlund, C. & Berglund, S-A. (2017)Socialpedagogik - pedagogiskt socialt arbete. Liber
Positiv psykologi . Avola, P., Pentikäinen, V., & Kuusniemi, E.-K. (2019). Kukoistava kasvatus: Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen käsikirja. Esbo: BEEhappy Publishing.
Leskisenoja, E. (2017). Positiivisen pedagogiikkan työkalupakki. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Uusitalo, L. (red.) (2023). Positiivisen psykologian voima. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Förverklingsdel 2: Motiverande samtal :
Litteratur:
Holm Ivarsson, B., Ortiz, L. Wirbring, P. (2024) Motiverande samtal. Praktisk handbok för socialt arbete. Gothia
Farbring, C-Å.& Rollnick, S. (2015) MI för praktiker stöd och vägledning för motiverande samtal. Natur & Kultur


Förverklingsdel 3: Motiverande samtal:Pia Höglund-Ingo ansvarar för förverklingsdelen och informerar om behövligt material vid introducerande tilflället.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar som kräver obligatorisk närvaro

Praktik- och arbetslivssamarbete

Social tjänstehund besöker kursen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt överenskommelse med gruppen

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Förverklingsdel 1: Positiv psykologi och resursförstärkande förhållningssätt (3 sp) obligatorisk närvaro vid övningar och gästföreläsningar. Ev. frånvaro kompenseras genom kompletterande uppgift. Utvärderas enligt bedömningsskala 0-5


Förverklingsdel 2: Motiverande samtal (2 sp) obligatorisk närvaro. Ev. frånvaro kompenseras genom kompletterande uppgift. Utvärderas med GK/iGK.
Ansvarsperson: Pia Höglund-Ingo

Studerandes tidsanvändning och belastning

36 timmar närstudier
99 timmar eget arbete

Periodisering av innehållet

Kursens förverklingsdelar:

1. Positiv psykologi och resursförstärkande förhållningssätt - 3 sp - Bedömning 0-5
2. Motiverande samtal - 2 sp - Bedömning GK/iGK

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen har reviderats på basen av tidigare gruppers kursutvärderingar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationen baserar sej på godkänd inlämningsuppgift på delen "positiv psykologi och resursförstärkande förhållningssätt" samt godkänd närvaro vid motiverande samtal

Underkänd (0)

Studerande har inte deltagit aktivt i de obligatoriska föreläsningstillfällena samt i grupparbeten och inte deltagit aktivt vid övningstillfällena. Studerandes skriftliga prestation är på en alltför allmän nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har genomfört en observation och analys och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna tillämpande reflektioner. Studerande har besvarat frågan/frågorna.
Studerande har deltagit aktivt i pararbeten och grupparbeten och följt skrivanvisningar.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har genomfört en observation och analys och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Tentamenssvaret visar på en förmåga att beskriva en helhetsbild av det studerade fenomenet. Studerande har deltagit aktivt i pararbeten och grupparbeten och följt skrivanvisningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i sin uppgift. Studerande har deltagit aktivt i pararbeten och grupparbeten och följt skrivanvisningar.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav