Hoppa till innehåll

Utgångspunkter för hälsovårdararbete på individ- , grupp- och samhällsnivå (2 sp)

Kod: HVV22HA01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.08.2025 - 10.09.2025

Tajmning

29.09.2025 - 20.12.2025

Antal studiepoäng

2 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Jaana-Sofia Tengström
  • Marie Hjortell

Lärare

Marie Hjortell

Grupper

  • UHV25F-V
    Hälsovårdare (YH), h25, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om den lagstiftning, de strategier och de hälsopolitiska program som utgör utgångspunkterna för hälsovårdarens arbete
- är väl förtrogen med hälsovårdaryrkets etik och värden
- är förtrogen med hälsovårdararbetets utvecklingskeden
- har kunskap om samhällsanalysens betydelse som en av utgångspunkterna för hälsofrämjande arbete
- har färdigheter att utgående från olika befolkningsgruppers behov verka hälsofrämjande i ett multikulturellt och föränderligt samhälle
- har ett professionellt tankesätt att inom sitt yrkesutövande uppmärksamma alla former och dimensioner av fattigdom och ojämlikhet
- kan verka för hållbar utveckling inom hälsovårdararbetet

Innehåll

Utgångspunkter för hälsovårdararbetet på individ-, grupp- och samhällsnivå

Tid och plats

Hösten 2025 via teams
Kursintroduktion 9.9. via teams
Seminarium online 15.12 via teams

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se närmare Moodle

Undervisningsmetoder

Introduktion
Självstudier
Seminarium

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium 15.12 presentation av samhällsanalys , Vitsord 0-5

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes arbetsinsats förväntas motvara 27h/sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatoriskt deltagande vid kursintroduktion och seminarietillfälle
Kursen är endast för flerformsstuderande till Hälsovårdare

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgift : styrdokument GK/UK
Skriftligt arbete samt presentation av samhällsanalys vitsord 0-5

Underkänd (0)

Ej slutfört examinationsuppgifter och inte deltagit i seminariet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Studiehelheten VÅV22IN : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22GV : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22HF : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22KV : VÅV22KV01-KV14 godkända
Studiehelheten VÅV22PR: VÅV22PR01-PR05 godkända