Ledarskap för framtidens social- och hälsovårdstjänster (10 sp)
Kod: SHV25LE01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 08.09.2025
Tajmning
01.08.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
10 op
Andel virtuell undervisning
10 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Englanti
Antal studerande (min. - max.)
0 - 65
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Camilla Strandell-Laine
Lärare
Camilla Strandell-Laine
Grupper
-
SHV25H-ÅSocial- och hälsovård, h25, högre yh, Åbo
-
SHV25H-VSocial- och hälsovård, h25, högre yh,Vasa
-
HCS25F-ÅHealth Care and Social Services, 2022 full-time studies
Lärandemål
Suderande:
- kan skapa och formulera en personlig och autentisk ledarskapsstrategi som kulminerar i en uppdragsbeskrivning om att kontinuerligt lärande är en nyckelkomponent
- kan skapa en vision och utveckla beteenden för att framgångsrikt leda en mångfaldig grupp människor genom osäkra miljöer
- kan presentera en mängd olika insatser för att förbättra en innovativ, hållbar och inkluderande arbetsmiljö genom att visa kulturell känslighet och avancerade kommunikationsfärdigheter
Innehåll
Personligt ledarskap
Värdebaserat ledarskap
Kommunikation
Ledarskap i team
Makt
Organisationskultur
Tid och plats
Online (Teams)
9.9.2025, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
30.9.2025, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
14.10, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
4.11.2025, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
18.11.2025, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
9.12.2025, 15-18, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Exam book:
In English: Reframing Organizations - 2021 or 2024
Lee G. Bolman, Terrence E. Deal
In Swedish: Nya perspektiv på organisation och ledarkap
av Lee G Bolman, Terrence E Deal
(Upplaga 6 eller 7)
More to be introduced during the introductory lecture.
Undervisningsmetoder
Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
To be introduced during the introductory lecture.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
To be introduced during the introductory lecture.
Studerandes tidsanvändning och belastning
10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.
Tilläggsuppgifter för studerande
The course is conducted in collaboration with Arcada
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
To be introduced during the introductory lecture.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav