Hoppa till innehåll

Ledarskap för framtidens social- och hälsovårdstjänster (10 sp)

Kod: SHV25LE01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 08.09.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

10 op

Andel virtuell undervisning

10 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Englanti

Antal studerande (min. - max.)

0 - 65

Utbildning

  • Utbildning inom social- och hälsovård

Lärare

  • Camilla Strandell-Laine

Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper

  • SHV25H-Å
    Social- och hälsovård, h25, högre yh, Åbo
  • SHV25H-V
    Social- och hälsovård, h25, högre yh,Vasa
  • HCS25F-Å
    Health Care and Social Services, 2022 full-time studies

Lärandemål

Suderande:
- kan skapa och formulera en personlig och autentisk ledarskapsstrategi som kulminerar i en uppdragsbeskrivning om att kontinuerligt lärande är en nyckelkomponent
- kan skapa en vision och utveckla beteenden för att framgångsrikt leda en mångfaldig grupp människor genom osäkra miljöer
- kan presentera en mängd olika insatser för att förbättra en innovativ, hållbar och inkluderande arbetsmiljö genom att visa kulturell känslighet och avancerade kommunikationsfärdigheter

Innehåll

Personligt ledarskap
Värdebaserat ledarskap
Kommunikation
Ledarskap i team
Makt
Organisationskultur

Tid och plats

Online (Teams)

9.9.2025, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
30.9.2025, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
14.10, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
4.11.2025, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
18.11.2025, 15-17, Healthcare Leadership, Lotta Eronen
9.12.2025, 15-18, Healthcare Leadership, Lotta Eronen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Exam book:

In English: Reframing Organizations - 2021 or 2024
Lee G. Bolman, Terrence E. Deal

In Swedish: Nya perspektiv på organisation och ledarkap
av Lee G Bolman, Terrence E Deal
(Upplaga 6 eller 7)

More to be introduced during the introductory lecture.

Undervisningsmetoder

Online lectures and seminars.
Self studies: Literature, written exam and assignments (essays, reports, productions and portfolio)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

To be introduced during the introductory lecture.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

To be introduced during the introductory lecture.

Studerandes tidsanvändning och belastning

10 ECTS credits equals a total of approximately 270 hours of work.
1 ECTS credit = 27 hours work.

Tilläggsuppgifter för studerande

The course is conducted in collaboration with Arcada

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

To be introduced during the introductory lecture.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav