Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik (10 sp)

Kod: SHV25FU02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 03.09.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2026

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom social- och hälsovård

Lärare

  • Ralf Lillbacka
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Camilla Strandell-Laine

Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper

  • SHV25H-Å
    Social- och hälsovård, h25, högre yh, Åbo
  • SHV25H-V
    Social- och hälsovård, h25, högre yh,Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till och kan använda kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder
- kan tillämpa ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt

Innehåll

Kvalitativa forskningsmetoder
Kvantitativa forskningsmetoder
Akademisk skrivning
Forskningsetik

Tid och plats

Del 1. Akademisk skrivning of forskningsetik, görs helt virtuellt. Kursen finns på Moodle 2.9-31.12.2025. Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen 2025. Kursinfo hålls vid studiestarten (Åbo 2.9 och Vasa 3.9) + distanshandledningar under hösten.

Del 2. information kommer på hösten 2025

Del 3. Information kommer på hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Forskningsmetodik:
- Ahrne, G., & Svensson, P. (2022). Handbok i kvalitativa metoder (Upplaga 3.). Liber AB.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Jacobsen, D. I., Järvå, H., & Wallin, B. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring: Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete (2. [uppdaterade och utök.] uppl.). Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Forskningsetik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB

Böcker på engelska:
- Holloway, I. (2017). Qualitative research in nursing and healthcare (4th ed.). Wiley Blackwell. (e-bok)
- Merriam, S. B. & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis (Second edition.). Jossey-Bass.
- Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2019). The application of content analysis in nursing science research. Springer International Publishing.
- Miles, M. B., Huberman, A. M. & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (Fourth edition. International student edition.). SAGE.

Undervisningsmetoder

Kursen är uppdelad i tre separata delar:
Del 1) Akademisk skrivning of forskningsetik (2 sp)
Del 2 ) Kvalitativa metoder (5 sp)
Del 3) Kvantitativa metoder (3 sp)


Akademisk skrivning of forskningsetik (2 sp) går som onlinekurs på hösten 2025.
Kvalitativa medoter (5 sp) går som onlinekurs på våren 2026.
Kvantitativa metoder (3 sp) med distans undervising går på våren 2026.

Studerandes tidsanvändning och belastning

10 studiepoäng motsvarar totalt cirka 270 timmars arbete.
1 studiepoäng = 27 timmars arbete.

AKADEMISKSKRIVING OCH FORSKNINGSETIK (2 sp= 54 h)
Modul1: Kursintro 1h (bekantning med kursens upplägg)
Modul 2: Individuell uppgift = 26,5 h
Modul 3: Individuell uppgift = 26,5 h

KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)

KVANTITATIVA METODER (3 sp = 81 timmar)

Tilläggsuppgifter för studerande

Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

AKADEMISK SKRIVNING OCH FORSKNINGSETIK

Modul 1 (viktning 50%) och Modul 2 (viktning 50%) bedöms enligt skalan GK/UK. För att studerande ska vara godkänd i Modul 1 och/eller Modul 2 bör uppgifter lämnas in inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav