Grunder i småbarnspedagogik (5 sp)
Kod: VAL21030-3009
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 01.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 22.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
Innehåll
- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik
Tid och plats
Åbo, Campus Gripen, Tavastgatan 13
Närstudier enligt förverkligandets schema i Peppi.
Undervisningen är inplanerad enligt följande:
Både flerform och dagsstuderande deltar:
10.9 kl 14.15-17 Online Kursintroduktion & introduktion till ämnesområdet
29.9 kl 9-12 Online Lagstiftning och styrdokument inom småbarnspedagogiken, Grupparbete Lärområden inom småbarnspedagogik /Grunderna för planen för småbarnspedagogik
29.9 kl 13-16 Online - interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken(YA, ÅA, Novia)
5.11 kl 9.15-16.15 Tema: Fostrings- och lärmiljöns betydelse inom småbarnspedagogiken & Tema: Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken
12.11 kl 13-15 SOAMK vaka tapahtuma online
14.11 kl 8.15-12 Kurstentamen i klass GR-235
24.11 kl 14-16 Online med studerande från Vasa; Tema: Socionomens inom småbarnspedagogik; kompetenser uppgiftsbeskrivning och arbetsmöjligheter
10.12 kl 8.30-17 i Gripen Examination Temaseminarier
Undervisning: dagsstuderande
6.10 kl 13-16 Gästföreläsning Förbundet Hem och Skola: Johanna Söderberg
13.10 kl 9.15-16 Självstudiedag inför evenemang för daghemsbarn. Kursansvarig på plats i Gripen för handledning
20.10 kl 8.30-16 Förberedelser och evenemang för daghemsbarn från daghemmet Kastanjen kl 9.30-11.30; kl 14-16 Tema: Ekvalita, jämställdhet, likabehandling, antirasim mm
24.10 kl 9.15-12 Resursstarka barn material mm
Eventuellt studiebesök planeras in med gruppen & eventuell handledningstid online för examinationen med temaseminarier planeras in med gruppen.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material om socionomen inom småbarnspedagogik att läsa inför den 29.9:
Helminen, J. (2021). Varhaiskasvatuksen sosionomi – osallistavan työn ja verkostotyön asiantuntija. Julkaisussa V., Lund & P., Väliaho (toim.). Uudet tuulet – varhaiskasvatus matkalle tulevaisuuteen (s. 16–22). (Laurea-julkaisut 162). Laurea-ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/424508
Makkonen, H, Nikula, K Nevanen, S & Holmikari, J. (2025). Asettuminen avoimeen dialogiin – tilan antaminen uudelle ammattiryhmälle ja moniammatillisuuden rakentumiselle. I: TYÖELÄMÄN TUTKIMUS ARBETSLIVSFORSKNING 23 (1) 2025. https://doi.org/10.37455/tt.148667
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.
https://talentia.lukusali.fi/#/reader/e3226696-9654-11ed-b7db-00155d64030a
Material om socionomen inom småbarnspedagogik att bekanta sig med under kursens gång:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018
Laurea julkaisut. 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi.
Rintakorpi, K., & Holmikari, J. (2021). Sosiaalipedagogisen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen varhaiskasvatuksessa. Julkaisussa Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, vuosikirja 2021. (Puheenvuorot). Vol 22, s. 241–251.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki, K & Kukkonen, S. (toim.). 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Laurea ammattikorkeakoulu.
Talentia. Varhaiskasvatuksen sosionomi.
Talk by Students. (u.å.). Varhaiskasvatuksen sosionomi rikastuttaa sosiaalipedagogisella osaamisellaan varhaiskasvatuksen arkea. Hämtad från:
https://talkbystudents.turkuamk.fi/sosiaali-ja-kasvatusala/varhaiskasvatuksen-sosionomi-rikastuttaa-sosiaalipedagogisella-osaamisellaan-varhaiskasvatuksen-arkea/
Obligatorisk kurslitteratur (finns länkar på Moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and
linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom
småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel,1/2021.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242.
Mansikka, J-E, Londén, M, Holm, G, Saloranta, M & Nordström, A. 2024. Language as a medium for inclusion and exclusion: Supporting multilingualism in a Swedish minority language ECEC setting in Finland. Journal of Early Childhood Education Research. Volym 13, Nr 1, 2024. Sidorna 319–342.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
Obs! Det fungerar bra att använda översättningsfunktion t.ex. word translate eller dylikt
för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen. Ta kontakt med kursansvarig vid behov.
Tips på referenslitteratur för Examination 1 (temarapport) finns på kursens Moodlesida.
Obs! Studerande från Åland - det fungerar bra att använda översättningsfunktion t ex word translate
för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen. Ta kontakt med kursansvarig vid behov.
Tips på referenslitteratur för Examination 2 finns på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Undervisning (se mer info på kursens moodlesida).
obs! Kursen inleds genom att studerande läser material om socionomen inom småbarnspedagogik. Se materialet i sektionen studiematerial och rekommenderad litteratur.
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Studiebesök
Simulering, workshops och övningar, aktiviteter för daghemsbarn
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i handledningsforumet.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland.
SOAMK vaka tapahtuma online - TEMA meddelas senare.
Gästfäreläsare från Ekvalita https://ekvalita.fi/sv/
Studerande ordnar verksamhet för barn på daghemmet Kastanjen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle senast den 4.9.2025. Instruktioner för anhållan om validering hittas på moodlesidan Socionom, Åbo -Information
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp 40,5 h
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp 54 h
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp 40,5 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen förverkligas i Åbo. (Gäller för de studerande som ska ha tilläggsbehörighet som socionom
inom småbarnspedagogik i gruppen USO24D-Å och USO25F-Å).
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i
examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av
språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningsmetoder och -grunder
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.
.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna.
Rapportens längd: ca 12 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier.
Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle senast den 3.12 kl 16.00 så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
Examinator: Sussy Davidsson
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen infaller den 14.11 på Campus Gripen. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen.
Tentamensdatumet kan ännu preciseras för flerformsstuderande efter att gruppen inlett studierna i augusti 2025.
Examinator: Sussy Davidsson
.
3. Deltagande i undervisningen och läsning av förhandsmaterial 1,5 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter
som finns på moodle. Studerande läser material inför tillfället den 29.9.
Examinator: Sussy Davidsson
Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin
angivit om temat
- förmåga att leda en diskussion
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Sammanfattad feedback på tentamen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Sussy Davidsson
.
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson
Förkunskapskrav
Inga