Hoppa till innehåll

Diakoniarbete I (5 sp)

Kod: SOKDO2501-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Verksamhetspunkt

  • Åbo, Henriksgatan 7
  • Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 15

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Luisa Tast
  • Jessica Emaus

Lärare

Luisa Tast

Lärandemål

Studerande:
- känner till diakonins histora och uppdrag i dagens kyrka och samhälle
- kan planera, förverkliga, dokumentera, utvärdera och utveckla diakonal verksamhet för individer, familjer och grupper
- kan tillämpa människonära, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande metoder

Innehåll

- diakonins historia, nuläge och framtidsvisioner
- diakonins målgrupper och verksamhetsformer
- diakonins metoder
- digitalt diakonalt arbete
- politisk och profetisk diakoni
- inkluderande, gemenskapsfrämjande och empatiskt förhållningssätt

Tid och plats

27.09.2025 kl. 08.30-16.00 i rum W31-C121 vid campus Alere, Vasa
25.10.2025 kl. 08.30-16.00 i rum W31-C121 vid campus Alere, Vasa eller i rum HG-205 vid Campus Henriksgatan, Åbo
22.11.2025 kl. 08.30-16.00 i rum W31-C121 vid campus Alere, Vasa eller i rum HG-205 vid Campus Henriksgatan, Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Närmare information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gäst från arbetslivet
Grupparbete
Litteraturstudier
Självständigt arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen genomförs i samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mer information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.

Obligatorisk närvaro vid samtliga närstudietillfällen: 27.9, 25.10 och 22.11. Frånvaro kompenseras.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet. Uppgifter saknas efter deadline, grupparbeten ogjorda eller bristfälliga. Kompensationsuppgifter saknas.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har genomfört inlämningsuppgifter och grupparbete enligt instruktion, men återger, tolkar och analyserar innehållet på ett kortfattat och ytligt sätt. Studerande visar att hen tagit till sig litteraturen på en ytlig nivå.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har god förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört uppgifter och grupparbete väl i enlighet med instruktion. Studerande har engagerat sig aktivt i diskussioner och grupparbete. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande visar en förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en djupgående förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört uppgifter och grupparbete på ett utmärkt sätt i enlighet med instruktioner. Studerande har engagerat sig aktivt i diskussioner och grupparbete. Studerande kan analysera och reflektera djupgående. Studerande visar engagemang och en fördjupad förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav