Hoppa till innehåll

Diakoniarbete II (5 sp)

Kod: SOKDO2502-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2025 - 31.12.2025

Tajmning

01.01.2026 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 15

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Vasa Socionom
  • Luisa Tast
  • Socionom Kyrkans arbete

Lärare

Luisa Tast

Lärandemål

Studerande:
- kan bemöta äldre och personer i marginaliserade grupper och deras anhöriga och handleda dem inom det sociala servicesystemet
- kan på ett resursförstärkande och delaktighetsfrämjande sätt både individuellt och i grupp arbeta diakonalt med personer i utsatta situationer
- kan stödja, leda och utveckla frivilligarbete
- kan som sakkunnig inom diakoni i interprofessionella nätverk analysera och utveckla diakonins uppgift i förhållande till samhällets servicesystem

Innehåll

- socialgerontologins grundläggande teorier
- service och servicehandledning för äldre samt deras närstående
- andligt arbete bland äldre och deras närstående
- diakonalt arbete med socialt och ekonomiskt marginaliserade individer och grupper
- frivilligarbetets organisering och handledning
- interprofessionellt arbete
- främjande av delaktighet, gemenskap och hopp

Tid och plats

24.01 kl. 8.30-16.00 Hybridstudier i Vasa/Åbo
14.03 kl. 8.30-16.00 Gemensamma närstudiedagar i Åbo
18.04 kl. 8.30-16.00 Hybridstudier i Vasa/Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Närmare information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gäst från arbetslivet
Grupparbete
Litteraturstudier
Självständigt arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kursen genomförs i samarbete med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mer information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.

Obligatorisk närvaro vid samtliga närstudietillfällen: 24.1, 14.3 och 18.4. Frånvaro kompenseras.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet. Uppgifter saknas efter deadline, grupparbeten ogjorda eller bristfälliga. Kompensationsuppgifter saknas.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har genomfört inlämningsuppgifter och grupparbete enligt instruktion, men återger, tolkar och analyserar innehållet på ett kortfattat och ytligt sätt. Studerande visar att hen tagit till sig litteraturen på en ytlig nivå.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har god förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört uppgifter och grupparbete väl i enlighet med instruktion. Studerande har engagerat sig aktivt i diskussioner och grupparbete. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande visar en förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en djupgående förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört uppgifter och grupparbete på ett utmärkt sätt i enlighet med instruktioner. Studerande har engagerat sig aktivt i diskussioner och grupparbete. Studerande kan analysera och reflektera djupgående. Studerande visar engagemang och en fördjupad förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav