Hoppa till innehåll

Ungdomsarbete (5 sp)

Kod: SOKF2501-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.07.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.08.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Lina Nybjörk
  • Socionom Kyrkans arbete

Lärare

Lina Nybjörk

Lärandemål

Studerande:
- kan redogöra för ungdomsarbetets historia och uppdrag i dagens kyrka och samhälle
- kan planera, leda, förverkliga, dokumentera, utvärdera och utveckla kyrkans ungdoms- och specialungdomsarbete
-kan tillämpa delaktighetsfrämjande och resursförstärkande metoder i mötet med individer och grupper
- kan i växelverkan med församlingsanställda, frivilliga och andra aktörer stöda ungas utveckling och delaktighet

Innehåll

- ungdomsarbetets historia, nuläge och framtidsvisioner
- social rättvisa
- delaktighetsfrämjande och uppsökande arbetssätt
- andligt arbete bland unga
- digitalt ungdomsarbete
- specialungdomsarbete och arbete bland unga vuxna
- interprofessionellt arbete, samarbete med skola, ungdomsorganisationer och andra aktörer
- kreativa metoder

Tid och plats

Närstudier på campus.
Litteraturstudier, grupparbeten och examinationsuppgift görs enligt instruktioner på närstudietillfällena och på kursens Moodleplatform.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Stigen. Livslångt växande med församlingen. Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 107 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2021

Innostava ja kohtaava kasvatus, Kirkon kasvatuksen barometri 2020, Toim. Jouko Porkka &
Minna Valtonen, Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65, Kirkon tutkimuskeskus
2020
Den sökandes blick. Uppsökande ungdomsarbete som yrke samt utveckling av yrkesområdet – synpunkterfrån det praktiska arbetet, Anne Puuronen. 2014, Nuorisotutkimusverkosto. Tillgänglig:
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf

Övrig litteratur och material enligt anvisningar på Moodle.

Undervisningsmetoder

Flerformsstudier i form av närstudier , litteraturstudier, grupparbeten och examinationsuppgifter.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deadline för examinationsuppgifter överenskoms på första närstudietillfället.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen består av 5 sp, vilket betyder att arbetsbelastningen för studerande är 5 x 27 h = 135 h.
Kursen består av närstudier och övriga timmar består av eget arbete i form av litteraturstudier, skriftliga uppgifter, grupparbeten och examinationsuppgifter som anvisas i Moodle.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.