Ungdomsarbete (5 sp)
Kod: SOKF2501-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.07.2025 - 31.07.2025
Tajmning
01.08.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lina Nybjörk
- Socionom Kyrkans arbete
Lärare
Lina Nybjörk
Lärandemål
Studerande:
- kan redogöra för ungdomsarbetets historia och uppdrag i dagens kyrka och samhälle
- kan planera, leda, förverkliga, dokumentera, utvärdera och utveckla kyrkans ungdoms- och specialungdomsarbete
-kan tillämpa delaktighetsfrämjande och resursförstärkande metoder i mötet med individer och grupper
- kan i växelverkan med församlingsanställda, frivilliga och andra aktörer stöda ungas utveckling och delaktighet
Innehåll
- ungdomsarbetets historia, nuläge och framtidsvisioner
- social rättvisa
- delaktighetsfrämjande och uppsökande arbetssätt
- andligt arbete bland unga
- digitalt ungdomsarbete
- specialungdomsarbete och arbete bland unga vuxna
- interprofessionellt arbete, samarbete med skola, ungdomsorganisationer och andra aktörer
- kreativa metoder
Tid och plats
Närstudier på campus.
Litteraturstudier, grupparbeten och examinationsuppgift görs enligt instruktioner på närstudietillfällena och på kursens Moodleplatform.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Stigen. Livslångt växande med församlingen. Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 107 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2021
Innostava ja kohtaava kasvatus, Kirkon kasvatuksen barometri 2020, Toim. Jouko Porkka &
Minna Valtonen, Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 65, Kirkon tutkimuskeskus
2020
Den sökandes blick. Uppsökande ungdomsarbete som yrke samt utveckling av yrkesområdet – synpunkterfrån det praktiska arbetet, Anne Puuronen. 2014, Nuorisotutkimusverkosto. Tillgänglig:
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf
Övrig litteratur och material enligt anvisningar på Moodle.
Undervisningsmetoder
Flerformsstudier i form av närstudier , litteraturstudier, grupparbeten och examinationsuppgifter.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för examinationsuppgifter överenskoms på första närstudietillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp, vilket betyder att arbetsbelastningen för studerande är 5 x 27 h = 135 h.
Kursen består av närstudier och övriga timmar består av eget arbete i form av litteraturstudier, skriftliga uppgifter, grupparbeten och examinationsuppgifter som anvisas i Moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.