Reproduktiv hälsa (4 sp)
Kod: USS22KÅ02-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
05.05.2025 - 20.05.2025
Tajmning
01.05.2025 - 14.12.2025
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Pia Liljeroth
Lärare
Pia Liljeroth
Grupper
-
USS25F-ESjukskötare (YH), h25, flerformsstudier, Ekenäs
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcenterad, hållbar vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i vård i olika servicsystem
- kan beskriva vad hållbar sexuell och reproduktiv hälsa betyder för främjandet av individens och familjens hälsa
- kan redogöra för de vanligaste sexuellt överförbara sjukdomarna och behandlingen av dem
- kan beskriva den normala graviditetens förlopp, de centrala och hållbara uppföljningsmetoderna och hälsorådgivningens innehåll
- kan beskriva den normala förlossningens förlopp och vårdmetoder
- kan grunderna i uppföljningen och vården av den nyförlösta kvinnan och den nyfödda under den normala barnsängstiden
- har kunskap om amningsrekommendationerna och kan fungera som stöd vid amning
Innehåll
Servicessystem och olika servicemiljöer
Vårdprocessen, beslutsfattande, etik
Aseptik, hållbar utveckling
Patientens och närståendes delaktighet i vården
Sexuell och reproduktiv hälsa och främjandet av den (centrala gynekologiska och andrologiska problem i relation till reproduktionen, prevention, barnlöshet)
De vanligaste sexuellt överförbara sjukdomarna
Uppföljning, hälsorådgivning och vård under den normala graviditeten
Uppföljning och vård under den normala förlossningen
Nödförlossning
Uppföljning och vård av kvinnan och det friska nyfödda barnet på barnsängsavdelningen
Nationella amningsrekommendationer och vanliga amningsproblem
Tid och plats
Ekenäs 20.5-8.9.2025.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Böcker för gynekologi, graviditet, förlossning och barnsängstid:
Välj 1–2 av följande böcker:
Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Eskola, K. & Hytönen, K. (2002). Nainen hoitotyön asiakkaana. Helsinki: WSOY.
Ihme, A. & Raintio, S. (2015). Naisen terveys. Helsinki: Edita.
Borgfeldt, C., m.fl. (2019). Obstetrik och gynekologi - För sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
Övriga källor för gynekologi, graviditet, förlossning och barnsängstid:
Hälsobyn
Medibas
NEUKO: Mödrarådgivning (https://thl.fi/sv/teman/barn-unga-och-familjer/social-och-halsovardstjanster/modra-och-barnradgivning/modraradgivning)
Litteratur för sexualitet och sexuell hälsa:
Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. 2016. Edistä, ehkäise, vaikuta — seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014–2020. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-174-7
https://www.rfsu.se/
Sundbäck, M. (2013). Sexuell hälsa i vården - En metodbok för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
https://www.vaestoliitto.fi/sv/sexualitet/
https://www.mielenterveystalo.fi/sv/egenvard/egenvardsprogrammet-sexualitet/vad-ar-sexualitet
https://stm.fi/sv/halsoframjande/sexuell-halsa
Litteratur för prevention:
https://www.kaypahoito.fi/hoi50104
https://www.kaypahoito.fi/sv/khr00106
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00165
REFERENSLITTERATUR:
Kaplan, A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. 2009. Lärobok för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.
Lewis, L. (ed.). (2015). Fundamentals of Midwifery - A Textbook for Students. Chichester: Wiley Blackwell. Finns som e-bok.
Lindgren, H., Christensson, K. & Dykes, A-K. 2016. Reproduktiv hälsa - barnmorskans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur.
Oinonen, M. (2021, eller tidigare upplaga). Seksuaalikasvattajn käsikirja. Helsinki: Hiv-säätiö.
Pietiläinen, S., m.fl. (toim.). (2021, eller tidigare upplaga). Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika. Helsinki: Sanoma Pro.
Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio, K. (toim.). (2019). Naistentaudit ja synnytykset. Helsinki: Duodecim.
Övrig litteratur som finns i Moodle.
Undervisningsmetoder
1. Självstudier
2. Kursintroduktion och föreläsning på campus 20.5.2025, och föreläsningar på Moodle
3. Handlett smågruppsarbete. Gruppindelning görs då kursen startar. Mera information på Moodle.
4. Simulering på höstens (2025) närstudiedagar.
Instruktioner, gruppindelning och förhandsuppgifter för simuleringen publiceras på Moodle.
Simuleringen är obligatorisk. Om förhandsuppgifterna inte är inlämnade inom utsatt tid kan studerande inte delta i simuleringen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Smågruppsarbete lämnas in på Moodle och studerande ger feedback åt varandra på Moodle. Deadline för inlämning av arbetet 1.9.2025, deadline för att ge feedback åt varandra 8.9.2025.
2. Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle.
3. Quizar, deadline 1.9.2025.
3. Skriftlig individuell inlämningsuppgift, gemensam uppgift tillsammans med kursen Vård av barn, unga och familj.
Inlämning på Moodle, 8.9.2025.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1. Smågruppsarbete om sexuellt överförbara sjukdomar, gynekologiska sjukdomar, prevention, sexualitet
Tema för smågruppsarbete presenteras och gruppindelning görs då kursen startar. Närmare instruktioner finns på Moodle.
2. Simulering
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro på plats på campus vid simulering.
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras i Moodle.
3. Quizar på Moodle
4. Individuell skriftlig inlämningsuppgift
Kurserna USS22KÅ02 Reproduktiv hälsa och USS22KÅ01 Vård av barn, unga och familj examineras med en gemensam uppgift. Närmare information om examinationen finns i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Smågruppsarbete 27 t
Simulering 3 t
Föreläsningar 4 t
Självstudier 74 t
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Smågruppsarbete 1 sp och skriftlig inämningsuppgift 2 sp
Bedöms enligt skalan 1-5/uk.
Bedömning baseras på:
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av kurslitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar (skriftlig inlämningsuppgift)
- Krativitet (smågruppsarbete)
Quizar 1 sp
Bedöms enligt skalan GK/UK, minst 80 % krävs för godkänt.
Underkänd (0)
Skriftlig inämningsuppgift:
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Kurslitteraturen används inte
Reflektioner framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Smågruppsarbete:
För uppgiften relevant litteratur används inte
För uppgiften relevanta fakta presenteras inte
Uppgiften är inte avgränsad
Uppgiften följer inte givna instruktioner för förverkligande
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
Den tekniska utformningen är nöjaktig
Smågruppsarbete:
Den givna litteraturen används i begränsad utsträckning
För uppgiften relevant fakta refereras
Uppgiftens avgränsning är ofullständig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras
Metodlitteraturen tillämpas
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
Den tekniska utformningen är god
Smågruppsarbete:
Den givna litteraturen och andra källor används mångsidigt
För uppgiften relevant fakta analyseras
Uppgiften är avgränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Skriftlig inämningsuppgift:
rågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Den tekniska utformningen är utmärkt
Smågruppsarbete:
Uppgiften baserar sig på en mångsidig, vetenskaplig och aktuell litteratur
För uppgiften relevanta och aktuella fakta sammanfattas
Uppgiften är tydligt avgränsad och riktad till sin målgrupp
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, Inre medicinsktoch palliativt vårdarbete, Kliniskt vårdarbete