Praktik: Fördjupad metodkunskap inom det sociala området (15 sp)
Kod: SOV22PR03-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.12.2027
Tajmning
01.01.2025 - 31.12.2027
Antal studiepoäng
15 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Lina Nybjörk
- Alexandra Båsk
Lärare
Alexandra Båsk
Grupper
-
USO24F-VSocionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan planera, genomföra, kritiskt utvärdera och dokumentera verksamhet i enlighet med yrkesområdets centrala principer, mål, metoder och innehåll
-kan identifiera och beskriva socionomens roll och kompetens i arbetssamfundet ur ett interprofessionellt perspektiv
-kan förankra arbetssätt och metoder i relevant teori, kan kritiskt reflektera över sitt yrkesmässiga agerande och argumentera för gjorda val
-kan motivera etiska ställningstaganden
- kan tillämpa principerna för social hållbarhet i praktisk yrkesutövning
Innehåll
Praktik inom socialt arbete, småbarnspedagogik, diakoni eller kyrkans fostran
-yrkesidentitet
-självständig eller mera krävande klienthandledning
-dokumentation
Tid och plats
Enligt individuell plan under höst- eller vårterminen (inte sommarmånaderna). De föregående praktikperioderna ska vara avlagda först (gäller examensstuderande).
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt anvisningar på kursens moodlesida.
Under praktiken fördjupar sig studerande i sådan relevant valfri teoribaserad litteratur som kan kopplas till praktikplatsens arbetssätt och metoder.
Undervisningsmetoder
Praktik på arbetsplats
Egna skriftliga reflektionsuppgifter
Handledningssamtal
Skilda instruktioner för praktikuppgifterna finns i Moodle enligt följande:
- Fördjupad praktik inom socialt arbete (gäller socionomstuderande med allmän behörighet och studerande som genomför studiehelheten Socialt arbete 61 sp)
- Behörighetsgivande praktik inom diakoni i ev.luth. kyrkan (gäller studerande som valt tilläggsbehörigheten diakoni, samt som valfritt ledare för missionsverksamhet)
- Behörighetsgivande praktik inom ungdomsarbete i ev.luth. kyrkan (gäller studerande som valt tilläggsbehörigheten kyrkans fostran, samt som valfritt ledare för missionsverksamhet)
- Behörighetsgivande praktik inom småbarnspedagogik (gäller studerande som valt tilläggsbehörigheten socionom inom småbarnspedagogik)
Praktik- och arbetslivssamarbete
Praktiken genomförs i samarbete med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktikrapporten lämnas in tre veckor efter avslutad praktik, om inte annat har överenskommits.
Internationella kontakter
Praktiken kan göras som utlandspraktik. Utlandspraktik planeras minst 6 månader på förhand med handledande lärare, internationella koordinatorn och internationell kontaktlärare (johanna.wikgren-roelofs@novia.fi).
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Praktiken utförs under 10 veckor (50 praktikdagar), men kan eventuellt utföras enligt annan tidsplanering efter diskussion med handledande lärare.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Praktiken omfattar 15 sp: 15 sp x 27 h = 405
Tiden på praktikplatsen 10 veckor: 10 x 35 h = 350 h
Tid för planering och förberedande litteraturstudier: 55 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Tillgänglighetsplan för praktik:
Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet av en tillgänglighetsplan för praktik utreds.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
På praktikplatsen evalueras studerande enligt skalan 1-5 medan den handledande lärarens slututvärdering sker enligt skalan GK/UK
Underkänd (0)
Underkänd praktik.
Den studerande:
-Har inte nått läroplanens målsättning för praktikavsnittet ifråga och har bristfälliga och endast fragmentariska kunskaper kring verksamheten och klienterna, samt är i sitt arbete bunden till konkreta handlingar.
-Visar väldigt litet intresse och tar inte ansvar för sitt eget lärande och/eller för de arbetsuppgifter som hen åläggs.
- Visar omognad och kan inte kommunicera med och bemöta klienter och arbetsteam samt visar inte förmåga till samarbete.
-Visar inte intresse och motivation för sin praktik samt deltar inte alls, eller ytterst sporadiskt, i verksamheten.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande:
-Har på ett tillfredsställande sätt nått målen för praktikavsnittet och har i viss omfattning visat intresse och vilja att lära sej.
-Arbetar för det mesta planmässigt och kan ta ansvar för de arbetsuppgifter hen tilldelats.
-Kan genomföra arbetsuppgifter under handledning och kan även, i viss utsträckning, dra relevanta paralleller till den teoretiska kunskap som ligger till grund för verksamheten, samt förmår reflektera på ett relevant och grundläggande sätt kring olika arbetsmoment.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande:
-Visar till större delen en klarhet över arbetsområdets praktiska och teoretiska grund och visar en klar vilja till att lära sej, arbetar ansvarsfullt, självständigt och pålitligt samt tar egna initiativ
-Har en helhetssyn över arbetet och kan dra relevanta paralleller till verksamhetens teoretiska grunder.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande:
-Visar en klarsynthet ifråga om arbetets teoretiska och praktiska grund och kan reflektera på ett djupgående sätt.
-Visar ett starkt engagemang och intresse för sina arbetsuppgifter och visar även en solid helhetssyn kring arbetet.
-Visar mognad och tar egna initiativ samt deltar aktivt och ansvarsfullt i utvecklande av verksamheten.
Förkunskapskrav
Minst 40 sp avlagda socionomstudier
Praktik: Klientnära praktik
Praktik: Metoder inom det sociala arbetet