Hoppa till innehåll

Grunderna i programmering (3 sp)

Kod: IT23YS01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 20.10.2024

Tajmning

21.10.2024 - 22.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Degree Programme in Information Technology
  • Utbildning i informationsteknik

Lärare

  • Susanne Österholm

Lärare

Kaj Wikman

Grupper

  • UIT24D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik, 2024

Lärandemål

- Studeranden känner till olika typer av programmeringsspråk.
- Studeranden kan använda en editor för kodning, testkörning och felsökning.
- Studeranden behärskar grundläggande procedurell programmering.
- Studeranden kan skapa och anropa funktioner samt kan grundläggande använda arrays.

Innehåll

- Kompilerande och tolkande programmeringsspråk
- Användning av en editor för programmering
- Variabler, konstanter och datatyper
- Operatorer och uttryck
- Inmatning via tangentbord, utskrift i konsol
- Alternativval
- Upprepningar
- Funktioner
- Arrays

Tid och plats

hösten 2024, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

material på Moodle

Undervisningsmetoder

föreläsningar, datorövningar, hemuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

tentamen 2024
omtentamen 1 januari 2025
omtentamen 2 våren 2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

närstudier ca 35 h
eget arbete ca 45 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden kan koda program som använder enkla strukturer med sekvenser, alternativval och upprepningar.
Studeranden kan skapa funktioner som använder parametrar och returnerar data.
Studeranden kanlagra data i enkla, statiska endimensionella arrays.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan koda program som använder mera avancerade alternativval och upprepningar. Studeranden kan nästla strukturer.
Studeranden kan skapa funktioner som använder referensparametrar.
Studeranden kan använda endimensionella, statiska arrays för att lösa programmeringsuppgifter.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studeranden kan självständigt lösa svårare programmeringsproblem.
Studeranden kan skapa överlagrade funktioner och templeterade funktioner.
Studeranden kan använda flerdimensionella, statiska arrays för att lösa programmeringsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

godkänd tentamen
godkända uppgifter

Underkänd (0)

Studerandes kunskaper uppnår inte nivån för ett tillfredsställande vitsord.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden kan koda enkla konsolprogram som använder enkla strukturer med sekvenser, alternativval och upprepningar.
Studeranden kan anropa funktioner som använder parametrar och returnerar data.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan koda program som använder mera avancerade alternativval och upprepningar. Studeranden kan nästla strukturer.
Studeranden kan skapa och anropa funktioner som använder parametrar och returnerar data.
Studeranden kan lagra data i endimensionella arrays.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studeranden kan självständigt lösa mera avancerade programmeringsuppgifter.
Studeranden kan självständigt lära sig nya programmeringstekniker och tillämpa dem i sin kodning.

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav.