Hoppa till innehåll

Interprofessionell social- och hälsovård (5 sp)

Kod: SO22SAP3-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.07.2025 - 30.09.2025

Tajmning

30.09.2025 - 21.11.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Åbo Socionom
  • Daniela Sundell
  • Sofia Saloranta

Lärare

Sofia Saloranta

Grupper

  • USO25D-Å
    Socionom (YH), h25, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
- ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.

Innehåll

- det sociala området
- socionomyrket
- förvaltningsstrukturer och servicesystem
- socialrättens grunder
- allmänna lagar inom social- och hälsovården
- interprofessionellt arbete
- social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet

Tid och plats

30.9- 21.11.2025 Henriksgatan och Gripen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur gällande socionomyrket och individuell inlämningsuppgift:

- Raatikainen E. m.fl. (2020). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.

- Statsrådets kanslis publikationsserie (2023). Svenskt lagspråk i Finland https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165332

- THL: Personalen inom social- och hälsovården https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/statistik-och-data/statistik-efter-amne/resurserna-inom-social-halso-och-sjukvarden/personalen-inom-halso-och-socialvarden

- Työelämään! Opas työuraa sosiaalialalla aloittaville (2017). Talentia https://talentia.lukusali.fi/#/reader/93d46e22-da7f-11ec-b195-00155d64030a

- Kompetenser för Socionom (YH).pdf

Finlex:

- Socialvårdslag 1301/2014 + Tillämpningsguide för socialvårdslagen (SHM, publikationer 2024:18): chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165660/STM_2024_18_J.pdf

- Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010

- Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000

- Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992

- Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 817/2015

- Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely

- Lagen om välfärdsområden (611/2021)

- Lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021)

- Lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap (614/2021)

- Lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland (615/2021)

+ Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
och övrig litteratur enligt lärarnas instruktioner publiceras på kursens Moodlesida.

Litteratur i interprofessionellt smågruppsarbete
Studeranden läser valda delar enligt kursansvariges instruktioner av minst en av följande:

- Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä. Tillgänglig https://www.julkari.fi/handle/10024/141043

- Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö

- Thylefors, I. (2013) Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm:Natur & Kultur

Undervisningsmetoder

Kursen består av två delar, socionomyrket 3sp och en individuell inlämnigsuppgift 2sp.

Socionomyrket består av föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsträffar, fältbesök, seminarier och konferens.
Den individuella examinationen görs i form av en skriftlig inlämningsuppgift. I examinationen ingår föreläsningar.

OBS! Undervisningen, smågruppsträffarna, fältbesöken och seminarierna har obligatorisk närvaro och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Fältbesök och gästföreläsningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Socionomyrket 3sp (obligatorisk närvaro i undervisning och smågruppsarbete, inlämning av förhandsuppgifter i smågruppsarbete, seminarier). Smågrupperna får kort skriftlig feedback i Moodle eller per e-post.

Individuell inlämningsuppgift 2sp (obligatorisk undervisning och självstudier) deadline 21.11.2025. Studeranden får kort skriftlig feedback på Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Socionomyrket 3sp ( 3x27h = 81h)

Individuell inlämningsuppgift 2sp (2x 27h = 54h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande ska i examinationsuppgifterna tillämpa skrivanvisningar för examensarbete.
Mera info finns på Novias intra och kursens Moodlesida.

AI får inte användas: Uppgiften måste skapas utan hjälp av artificiell intelligens. Studenten ska endast använda sin egen kunskap, förståelse och färdigheter. Användning av AI är förbjuden av grundad anledning och kommer att tolkas som fusk.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlämningsuppgift 2sp
- rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
- teoretisk sakkunskap
- känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
- förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
- professionellt förhållningssätt
Examinator: Sofia Saloranta
Vitsord enligt skala 0-5, vid validering gk/uk


Socionomyrket 3sp
- närvaro i undervisning, fältbesök, smågruppsarbeten och seminarier
- inlämnade förhandsuppgifter
Examinator
Vitsord gk/uk

Underkänd (0)

Studerande påvisar inte tillräckliga kompetenser

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.

Förkunskapskrav

Inga