Hoppa till innehåll

Yrkesetik och professionell interaktion (3 sp)

Kod: SO22SAP4-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 18.09.2025

Tajmning

18.09.2025 - 16.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Åbo Socionom
  • Tommy Björklund

Lärare

Tommy Björklund

Grupper

  • USO25D-Å
    Socionom (YH), h25, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Tid och plats

9.10 kl. 13 – 16 Start (lärarna med)

10.10 kl. 10 – 11.30 Övningar (lärarna med)

16.10 kl. 13 – 16 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)

17.10 kl. 9 – 11.30 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)

23.10 kl. 13 – 16stödföreläsningar + grupparbete (lärarna med)

24.10 kl. 9 – 11.30 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)

30.10 kl. 13 – 16 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)

31.10 kl. 9 – 11.30 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)

6.11. kl. 13 – 15 Slutseminarium (lärarna med)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. 2013. Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, O. H. 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. 2020. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination 1, Individuell inlämningsuppgift 1sp (bed. 0-5)
- Studerande läser Talentias publikation; Vardagen, värderingar och etiken samt materialet från närstudietillfällena
- Studerande intervjua muntligt en yrkesverksam person inom det sociala området
- Därefter skriver studerande en reflekterande text kring intervjusvaren utgående från materialet
- Uppgiften ska vara 4-6 A4 sidor text och skrivs enligt Novias skrivanvisningar.
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- individuell skriftlig feedback publiceras på Moodle i samband med bedömning


Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
- Studerande gör flera gruppuppgifter i blandade grupper med studerande från Åbo yrkeshögskola. i grupperna kommer det att ingå både vård och socionomstuderande.

Uppgift 1 och 2 öppnas 9.10 kl. 8 och inlämnas 17.10.2025 senast kl. 20
Uppgift 3 och 4 öppnas 17.10 kl. 8 och inlämnas 31.10.2025 senast kl. 20
Formen och temat för gruppernas seminarieframförande publiceras 31.10.2025 kl. 8och uppgiften ska vara klar att framföras den 06.11.2025

Kursen är reviderad utgående från studerandes svar i tidigare kursutvärderingar.

Studerandes beräknade arbetsmängd samt hur studerande får feedback på examinationer framgår i kursens förverkligande.

Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten då så anges i kursens förverkligande.
- Skriver ett individuellt reflektionsdokument som ska lämnas in på Moodle senast 16.11
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppgifterna, presentationen och reflektionsdokumentet. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- De mer detaljerade anvisningarna publiceras på Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier 18 h
Grupparbete ca 18 h
Självstudier ca 45 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig, Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1, Individuell inlämningsuppgift (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.


Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
Bedömningskriterierna finns på Moodle

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga