Yrkesetik och professionell interaktion (3 sp)
Kod: SO22SAP4-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 18.09.2025
Tajmning
18.09.2025 - 16.11.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Åbo Socionom
- Tommy Björklund
Lärare
Tommy Björklund
Grupper
-
USO25D-ÅSocionom (YH), h25, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.
Innehåll
- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande
Tid och plats
9.10 kl. 13 – 16 Start (lärarna med)
10.10 kl. 10 – 11.30 Övningar (lärarna med)
16.10 kl. 13 – 16 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)
17.10 kl. 9 – 11.30 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)
23.10 kl. 13 – 16stödföreläsningar + grupparbete (lärarna med)
24.10 kl. 9 – 11.30 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)
30.10 kl. 13 – 16 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)
31.10 kl. 9 – 11.30 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)
6.11. kl. 13 – 15 Slutseminarium (lärarna med)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. 2013. Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, O. H. 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. 2020. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examination 1, Individuell inlämningsuppgift 1sp (bed. 0-5)
- Studerande läser Talentias publikation; Vardagen, värderingar och etiken samt materialet från närstudietillfällena
- Studerande intervjua muntligt en yrkesverksam person inom det sociala området
- Därefter skriver studerande en reflekterande text kring intervjusvaren utgående från materialet
- Uppgiften ska vara 4-6 A4 sidor text och skrivs enligt Novias skrivanvisningar.
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- individuell skriftlig feedback publiceras på Moodle i samband med bedömning
Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
- Studerande gör flera gruppuppgifter i blandade grupper med studerande från Åbo yrkeshögskola. i grupperna kommer det att ingå både vård och socionomstuderande.
Uppgift 1 och 2 öppnas 9.10 kl. 8 och inlämnas 17.10.2025 senast kl. 20
Uppgift 3 och 4 öppnas 17.10 kl. 8 och inlämnas 31.10.2025 senast kl. 20
Formen och temat för gruppernas seminarieframförande publiceras 31.10.2025 kl. 8och uppgiften ska vara klar att framföras den 06.11.2025
Kursen är reviderad utgående från studerandes svar i tidigare kursutvärderingar.
Studerandes beräknade arbetsmängd samt hur studerande får feedback på examinationer framgår i kursens förverkligande.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten då så anges i kursens förverkligande.
- Skriver ett individuellt reflektionsdokument som ska lämnas in på Moodle senast 16.11
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppgifterna, presentationen och reflektionsdokumentet. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- De mer detaljerade anvisningarna publiceras på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 18 h
Grupparbete ca 18 h
Självstudier ca 45 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig, Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, Individuell inlämningsuppgift (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.
Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
Bedömningskriterierna finns på Moodle
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande
- Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Berömlig teknisk utformning
Förkunskapskrav
Inga